Företagets ansvar för sina sociala media

Här skriver Tanja Parkkila från Dolda Jobb om hur du kan använda sociala media i ditt företagande, arbetssökande eller som privatperson. Kom med frågor eller bidra med dina egna tankar kring sociala media!

Moderator: tanjaparkkila

Kategoriregler
Bild

Tanja Parkkila från Dolda Jobb skriver om hur du kan använda sociala media i ditt företagande, arbetssökande eller som privatperson.

Bli medlem så kan du ställa frågor till henne! Det är gratis och går snabbt att registrera sig (länk i menyn högst upp på sidan).

Företagets ansvar för sina sociala media

Inläggav Maria Kullberg » 6 juli 2010, 08:44

Idag skriver Sydsvenskan om en svårighet som uppstår när ett företag har t ex en sida på facebook, en blogg eller liknande. Företaget blir nämligen ansvarigt för allt som skrivs på sidan, och inte bara det de själva skriver. Det innebär att man behöver agera vid t ex kränkande kommentarer och inlägg eftersom detta är straffbart. Det är datainspektionen som har tittat på det här, och de menar att både den enskilde skribenten och företaget bär ansvar för en kränkande kommentar på företagets sida/blogg.

För myndigheter tillkommer ytterligare en dimension i hanteringen av kränkande kommentarer; nämligen att det skrivna räknas som en offentlig handling och därmed inte kan raderas hur som helst.

Läs mer här:
http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-no ... nlagg.html
----------
Välkommen till forumet! Använd gärna material härifrån, men ange källan.
Registrera dig som medlem så kan du skriva och läsa mer i forumet!
----------
Maria Kullberg
Företagsutvecklare & Projektledare
Ordförande Nätverk Arbetslivet
0701-45 37 00
Bild
Användarvisningsbild
Maria Kullberg
Site Admin
 
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 augusti 2007, 09:53
Ort: Kävlinge

Återvänd till Sociala media

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron