Korta möten som berikar

Susanne Hedin från Retorikbyrån i Lund skriver om kommunikation. Välkommen med dina frågor!

Moderator: Susanne Hedin

Kategoriregler
Bild

Susanne Hedin, Retorikbyrån i Lund, hjälper dig med frågor kring kommunikation och retorik. Hur får du folk att lyssna på dig? Hur får man kropp och röst att göra som man vill?

Bli medlem så kan du ställa frågor till henne! Det är gratis och går snabbt att registrera sig (länk i menyn högst upp på sidan).

Korta möten som berikar

Inläggav Susanne Hedin » 28 november 2009, 13:36

Häromdagen när jag körde bil inne i Malmö blev jag stående framför ett rödljus. Liksom alla andra dagar när jag kör bil inne i Malmö och blir stående framför ett rödljus, skruvade jag lite på radion, samlade ihop några parkeringskvitton och tittade förstrött ut genom bilrutan. När jag tittade åt höger fastnade min blick på ett ungt par som satt i bilen bredvid. Framför allt var det mannen bakom ratten som fångade min uppmärksamhet. Han var just i färd med att spela trumsolo på ratten och instrumentbrädan så att hela bilen gungade. Hans inlevelse var total, hans mimik oslagbar och hela hans uppenbarelse proklamerade att han inte bara var Malmös bästa batterist just nu, utan hela världens!

Jag kunde inte slita blicken från honom utan stirrade fascinerat på hans uppvisning. Som han förmodligen inte hade tänkt göra offentlig. Plötsligt såg kvinnan åt mitt håll och sa något till mannen. Han stelnade till mitt i en rörelse och vände huvudet mot mig. Våra blickar möttes och under en kort sekund stirrade vi alla tre på varandra - innan vi brast ut i ett befriande gapskratt. Sedan blev det grönljus.

Det fick mig att tänka på alla möten vi är med om. Eller inte. Alla tillfällen till korta möten som passerar oss varje dag fast vi kanske inte lägger märke till dem. Ibland vill vi inte mötas - vi har bråttom, vi är trötta, vi orkar inte ta in något nytt. Men tänk vad vi kanske går miste om! En blick, ett leende, ett skratt. Ett kort möte där vi bekräftar att vi ser varandra och faktiskt finns till. Det berikar.

Har du varit med om något kort möte som stannat kvar i ditt minne?
Berätta gärna om det här i forumet!

Allt gott! Susanne :smt006
Susanne Hedin
Retorik- och röstkonsult
susanne@retorikbyran-lund.nu
www.retorikbyran-lund.nu
Användarvisningsbild
Susanne Hedin
Expert

Re: Korta möten som berikar

Inläggav Maria Kullberg » 30 november 2009, 10:36

Vilken härlig historia! Nästan så man hade velat vara där. :)

Jag är just nu helt uppfylld av alla möten från förra veckan i samband med de två uppstartsträffarna för Nätverk arbetslivet. Det kändes nästan magiskt med så många kloka människor samlade på ett och samma ställe. Det ska bli så roligt att träffas igen och fortsätta arbetet med nätverket tillsammans! Tänk vad mycket energi det kan ligga i mötet mellan människor...
----------
Välkommen till forumet! Använd gärna material härifrån, men ange källan.
Registrera dig som medlem så kan du skriva och läsa mer i forumet!
----------
Maria Kullberg
Företagsutvecklare & Projektledare
Ordförande Nätverk Arbetslivet
0701-45 37 00
Bild
Användarvisningsbild
Maria Kullberg
Site Admin

Återvänd till Kommunikation