Vad innebär Social Media för ditt företags marknadsföring?

Här skriver Tanja Parkkila från Dolda Jobb om hur du kan använda sociala media i ditt företagande, arbetssökande eller som privatperson. Kom med frågor eller bidra med dina egna tankar kring sociala media!

Moderator: tanjaparkkila

Kategoriregler
Bild

Tanja Parkkila från Dolda Jobb skriver om hur du kan använda sociala media i ditt företagande, arbetssökande eller som privatperson.

Bli medlem så kan du ställa frågor till henne! Det är gratis och går snabbt att registrera sig (länk i menyn högst upp på sidan).

Vad innebär Social Media för ditt företags marknadsföring?

Inläggav tanjaparkkila » 11 mars 2011, 23:32

Vad innebär Social Media för ditt företags marknadsföring?

Social Media är ett historiskt skifte i hur vi kommunicerar! Flesta av dina kunder använder redan Social Media, och där dina kunder finns, där borde också ditt företag finnas. Gamla reklamstrategier hjälper inte längre, folk blir allt mer på reklam som stör och är avbrytande. För företag gäller det att hitta nya vägar ut till kunderna, och där kommer Social Media in i bilden.

En nyckel till framgång för social media är enkelheten. Att kartlägga, kategorisera och bygga relationer med befintliga som nya potentiella kunder till företagen är avgörande för våra företag och deras framgång. Det behöver inte kosta en förmögenhet att skaffa sig god marknadsföring idag och detta har företagen i allt större utsträckning börjat inse, genom att använda Social Media som en del av deras marknadsföringsstrategi. Här har också företagen en bättre chans att lära känna sina befintliga som nya kunder, på ett helt annat sätt än förr, genom den kommunikation (dialog) som Social Media faktiskt möjliggör.

Det började med att Social Media kom in i våra vanliga människors liv och erövrade oss med storm. Nu fanns det äntligen ett sätt att hålla kontakt med vänner på ett sätt som aldrig förr, (dela med sig av information, sprida nyheter om goda saker osv på ett snabbt, smidigt och kostnadseffektivt sätt, ja nästan gratis med andra ord). Snacka om att detta var en guldgruva för marknadsföring för företag när de insåg detta?
Genom att ha en aktiv och uppdaterad företagsprofil ute på de sociala medierna insåg företagen att de hade mycket att vinna eftersom människor i företagens nätverk där ute på Social Media spred ordet om företaget, dess produkter och tjänster och deras sätt att verka, på ett helt annat sätt idag, som inte vart möjligt förr – förutsatt att kunderna tycker att ordet är värt att spridas. (Ca 80 % av kunderna litar ju på rekommendationer ifrån andra och Social Media möjliggör ju detta med rekommendationer om något…återkommer till detta!).

Ute i Social Media sprids ordet alltså blixtsnabbt om bra saker (intressanta nyheter, produkter och tjänster osv) och det bästa som företagen insåg det var ju att marknadsföringen knappt kostade dem en enda krona, och som alla vet är marknadsföring för företag en dyr historia. Men nu insåg företagen att budskapet om en bra produkt eller nyhet sprids som ringar på vattnet ute i de olika sociala medierna eftersom företagets nätverk sprider ordet vidare om det anser att ordet är tillräckligt bra, och deras nätverk i sin tur sprider ordet vidare osv.

Självklart är tid pengar men en annons i tidningen kostar otroligt mycket mer samt att den genererar inte heller samma möjlighet till dialog och feedback från dina kunder vilket är en styrka ovärderlig i sig. Din annons i en tidning som oftast också kostar skjortan genererar inte heller att dina intresserade kunder på ett enkelt, smidigt och blixtsnabbt sätt kan rekommendera den vidare. Man kanske kan säga till Eva-Lena på lunchen att man såg en annons om att företag X hade och erbjöd det.. men det stannar som oftast där. Sen om lunchen med Eva-Lena blir inställd då är det högst troligt att man inte sprider den vidare till någon. Social Media ändrar på detta och har förmågan till att skapa en större framgång och spridning för ditt företags ord.

Marknadsföring i Social Media bygger helt enkelt på ett nytt sätt att tänka. Gamla kommunikationsmodeller och reklamstrategier gäller inte. Istället handlar det i mångt och mycket om att tänka precis tvärtom. Något förenklat skulle man kunna beskriva traditionell (gamla) reklam som avbrytande och påflugen. Någon sitter och tittar på tv och blir avbruten av reklam på TV: n som ”skriker” ut: ”Rea på Rusta, rea på Rusta, i pausen mellan Lets Dance!” Och pausen i Lets Dance används mest för att hinna besöka toaletten, hämta mer chips eller att helt enkelt zappa över och kolla vad som finns på andra kanaler.

Vi vill inte vetta att Rusta har rea helt enkelt. Kort och gott. Vi blir mer och mer trötta på reklam som stör och ser det som enbart jobbigt. Man vill inte ha reklam i mailen för man känner att man blir spammad, man vill likaså inte ha reklam i brevlådan, utan sätter upp en lapp på dörren ”nej tack till reklam!”. Eventuellt att det står ”Nej, tack till reklam men Ikea katalogen är ok!” Hehe…

Människor/ dina potentiella framtida kunder tycker alltså i allt större utsträckning att reklam är något jobbigt och irriterande. Det är påfluget och rent allmänt bara ett störande element i din vardag som dimper ner i mailkorgen/brevlådan som en ovälkommen gäst. Allt detta gör att företag behöver hitta nya vägar för att nå ut och skapa relationer till sina blivande kunder. Där kommer faktiskt Social Media in i bilden som ett räddande och hjälpande verktyg.

Genom att företag börjar använda sig av Social Media i sin marknadsföring kan kunderna besöka företagets ”sociala profil/sida (på Facebook, Twitter, blogg osv) på eget initiativ och i mån av tid, och alltid få ett mervärde med sig.

Exempel på ny reklam och marknadsföring i nya medier (Social Media) kan jämföras med det bloggande teknikföretaget. I sin företagsblogg berättar man om sina produkter, vad man kan använda dem till och vilken nytta, vardagseffektivitet/nöje de skapar för dig som kund/användare. Man inspirerar med bilder och lägger till glada kommentarer från människor som har köpt och använder produkten.

Istället för att teknikföretaget skriker ut reklam i TV t.ex. ”köp en surfplatta, det är dagens måste”, beskriver man istället på sin blogg ”vad ska jag ha en surfplatta till”, i syfte att skapa ett mervärde för kunderna och en känsla av fördelarna att äga en. Man kan också på bloggen komma med feedback och svara på frågor/kommentarer som potentiella intresserade köpare till företaget har, om just surfplattan. Man använder alltså Social Media för att bygga en mer och längre hållbar kommunikation, dialog med sina kunder.

Denna dialog föder framgång på så sätt att man värnar om sina kunder och att man finns till hands när de behöver en. Kundservicen förstärks genom att använda Social Media och en nöjd kund är bättre än 10 halt nöjda kunder eftersom denna nöjda kund med största sannolikhet kommer att rekommendera din produkt vidare i sina nätverk om den uppfattar denna produkt som bra, och Social Media möjliggör ju detta med nätverk om något där goda ord kan spridas som aldrig förr…och rekommendationer kan ges som aldrig förr…

Man skriker alltså inte ut erbjudande och man avbryter ej. Istället besöker läsarna bloggen helt frivilligt och många hittar hit när de söker information om teknik på Google och andra sökmotorer t.ex. Bloggen innehåller sådant som kunderna är intresserade av och vill veta mer om och man besöker bloggen på eget initiativ som kund, som av eget intresse, i mån av tid.

Det är skillnaden mellan ”gammal” och ”ny” reklam där ny reklam uppfattas som inspirerande, ger ett mer-värde, närmare kontakt med företaget, bättre feedback och respons på sina frågor genom den dialog som Social Media skapar osv! För dig som kund är detta ett historiskt skifte att kommunicera med företaget. Vilket vi vill göra. På eget initiativ. Inte bli störda när vi tittar på Lets Dance och har helg mys!

En av de stora fördelarna med marknadsföring i Social Media är också att det faktiskt inte behöver kosta lika många kronor. Att blogga är gratis, likaså att starta en Facebook sida som att bygga en närvaro på vilken annan social media kanal som helst. Dock så krävs det en viss tid och ett starkt engagemang för att det ska bli riktigt bra. Men rätt gjort och med rätt strategi så har du alla förutsättningar som du behöver som företag, för att skapa framgång med att använda Social Media som en del av din nuvarande marknadsföringsstrategi (som hitta nya potentiella kunder, intressenter, samarbeten, idéflöden, uppdrag och marknader).

Många ser på sociala medier som en ny kanal. Det är fel. Sociala medier är ingen ny kanal, det är ett nytt sätt att konsumera ”media”. Webben består av olika människor som kopplas ihop och som de alla tillsammans skapar ett interaktionssamhälle. Från att ha varit ett mass -mediesamhälle går vi till ett interaktionssamhälle där vi alla ”kunder” som företag och alla andra är inbjudna till kalaset. Utvecklingen är oundviklig, vi konsumenter och människor föredrar helt enkelt detta sätt att kommunicera på. Att ge varandra råd, tips och rekommendationer. Att dela med oss av bra som mindre bra saker.

Kunderna förväntar sig redan idag svar på frågor som ”vad innebär det att min dotter har 39,5 i feber och svullen hals”? vad kommer räntan att vara på mitt lån?”, hur kommer ni på Näringsdepartementet att se på denna utveckling?” på Facebook och på andra sociala medier. Vi måste börja omställningen redan idag och lära oss det här, annars blir vi tagna på sängen. Sociala medier är inget val. Det är ett historiskt skifte i hur vi kommunicerar och det gäller att börja förhålla sig till det reda nu för att inte ditt företag ska förlora på denna utveckling som Internet och Social Media tar för sig och möjliggör.

Framgångsrik marknadsföring har alltid byggt på 3 steg- lyssna- förändra och berätta (om åtgärderna). Detta är ingen raketforskning och kommer aldrig bli. En medveten och duktig marknadsförare vet att enda vägen till framgång för ett företag baseras och byggs på den kommunikation som dess kunder och blivande potentiella kunder tycker om dem, dess produkter/tjänster och deras sätt att verka. Social Media möjliggör detta (denna dialog) och är det perfekta redskapet för just detta!

Från att företag har använt sig av enkelsidig monolog där man lagt ut miljoner i kostnader för kundundersökningar osv kan man nu genom en betydligt billigare peng välja att använda den dialogen som Social Media faktiskt möjliggör, och spara en väsentlig slant. Som sagt det är ingen raketforskning vi talar om, det är en dialog mellan kund och företag som möjliggör framgång för företaget genom att denne bjuder upp kunden till diskussion och väcker ett engagemang för företaget i sig genom att bjuda på sig själva (sin utveckling, framgång, motgång, produkter, tjänster, berättelser från de anställdas vardag osv) man har att erbjuda i syfte att skapa relationer och erhålla feedback från befintliga som nya kunder som Social Media erhåller.

Att marknadsföra sig via Social Media är snabbt, effektivt och sparsamt, mot traditionell annonsering, och man når betydligt fler potentiella kunder, förutsatt att man vet vad man gör. Att integrera Social Media som en del av företagets marknadsföring skapar också andra fördelar: förstärkt personlig service, fördjupade kundkontakter, nya intressanta samarbeten, kontakter och idéflöden som man kan ta vara på i sitt företags utveckling och framgång.

Ca 80 % av alla kunder litar på rekommendationer ifrån andra. Social Media möjliggör detta med rekommendationer, om något. Om varje människa har ca 300 personer i sitt nätverk, tänk vad mycket rekommendationer som kan ”spridas” som ringar på vattnet, nu när Social Media möjliggör detta. Företag har i alla tider vetat att en rekommendation från nöjd kund är värd över allt annat. Så företeelsen är lika gammal som människan men redskapen är nyare och bättre än någonsin förr. Social Media är den gamla, hederliga djungeltrumman, fast i modern tappning. Och det är alltså den moderna tappningen som är hela poängen och som kan föda framgång för just ditt företag!

I egenskap av företagscoach på Herbert Felix Växthus kommer vi att den 6/5 bjuda in alla som är intresserade till en inspirationsfredag där vi mellan 12.00- 14.00 bjuder er på en fartfylld föreläsning: Hur använder jag Social Media för att skapa framgång i mitt företags marknadsföring?

Vi bjuder på kunskap och inspiration men inte lunch! (Hehe, vi fann detta som en tilltalande slogan? Vad tycker ni?) Men till ett pris av 95 kr/person kan du köpa en lunch (välj mellan 2 olika sorters sallader, med bröd, vatten/lättöl).

Jag Tanja Parkkila kommer att hålla i det inledande inspirerande föredraget där vi lär er fördelarna med att marknadsföra just era företag via Social Media. Vi kommer också att ha äran av att ha två gästföreläsare på plats som var och en kommer att delge er sina egna berättelser om hur just de kommit att använda sig av Social Media som en del av deras företags marknadsföringsstrategi och vilka framgångar de skapat sig av detta!

Ps. i egenskap av företagscoach på Herbert Felix Växthus kan man också alltid välja att boka in mig för ett inspirerande möte där jag hjälper dig som företagare att förstå nyttan med att marknadsföra sig genom Social Media som en del av ditt företags framgång och utveckling! Detta är så klart gratis för dig som företagare och vi verkar i hela Skåne, och det bästa är att jag kan på din begäran komma ut till just till företag/kontor om du känner att du inte orkar åka till Eslöv där vi annars har vår bas! Ds.


Plats och tid för inspirationsfredag kring Social Media i ditt företags marknadsföring:
6/5 kl. 12.00- 14.00
Medborgarhuset, Eslöv.
Södergatan 29, 241 30

För information och bokning kontakta:
Herbert Felix Växthus
0413- 620 11
herbertfelixvaxthus@eslov.se
www.herbertfelixinstitutet.se

Eller föredragshållare och medarrangör:
Tanja Parkkila,
Företagscoach, Herbert Felix Växthus
0737- 06 51 48
tanja@herbertfelixvaxthus.se

Häng med oss på en inspirerande fredag helt enkelt med en massa ny kunskap!
Tanja Parkkila
tanja@doldajobb.se
Verksamhetsutvecklare
Dolda Jobb
http://doldajobb.se
Användarvisningsbild
tanjaparkkila
Expert
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 februari 2010, 10:18
Ort: Malmö

Återvänd till Sociala media

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron