Hur du lyfter ditt varumärke på webben

Här skriver Tanja Parkkila från Dolda Jobb om hur du kan använda sociala media i ditt företagande, arbetssökande eller som privatperson. Kom med frågor eller bidra med dina egna tankar kring sociala media!

Moderator: tanjaparkkila

Kategoriregler
Bild

Tanja Parkkila från Dolda Jobb skriver om hur du kan använda sociala media i ditt företagande, arbetssökande eller som privatperson.

Bli medlem så kan du ställa frågor till henne! Det är gratis och går snabbt att registrera sig (länk i menyn högst upp på sidan).

Hur du lyfter ditt varumärke på webben

Inläggav tanjaparkkila » 21 juni 2010, 21:45

Verktyg som lyfter din webbnärvaro

Många av er här inne har redan egna hemsidor på internet för ert företag som ni använder som bland annat bas i er marknadsföring. Idag tänkte jag att vi skulle titta på olika verktyg som man kan använda för att lyfta denna webbnärvaro. Att hålla koll på ens varumärke behöver inte kosta pengar. Speciellt inte när det handlar om att göra det på nätet. Det bästa med nätet är att man faktiskt kan göra det mesta själv- gratis! Jag pratar till exempel om att användartesta hemsidan, hålla koll på trafiken, eller se vad folk helt enkelt tycker om ditt varumärke på nätet. Till detta finns det flera olika verktyg man kan använda.

Låt oss då titta på olika verktyg för webbanalys som är nyttiga:

Google Analytics
Google Analytics är kanske det mest grundläggande verktyget vilket säkert flera av er redan känner till och förmodligen redan använder. Genom att koppla Google Analytics till din hemsida kan du bland annat följa hur besökare rör sig på din sajt och i detalj se hur trafiken på din sida ser ut; Vart kommer trafiken ifrån?, Vilka sökmotorer drar mest trafik till din sida?, Vilka hänvisningssidor och portaler drar trafik,? Hur mycket direkttrafik din sida genererar (med direkttrafik menas att besökaren skriver in adressen direkt, så här t.ex.: http://www.doldajobb.se). Google Analytics hjälper dig också att se exakt hur många besökare som vistas på dina olika undersidor och hur mycket tid dom spenderar på vardera undersida. Denna information kan du sedan använda dig av för att bygga ut de sidor med text och mervärde där du ser att besökarna spenderar mest tid.

Du kan även analysera hur stor påverkan olika sociala medier har på din sida med hjälp av Google Analytics som nyss har släppt verktyg för detta. Men till detta tänkte jag återkomma vid ett senare tillfälle mer grundligt. Så mer om detta snart. Vi går vidare nu!


Google Website Optimizer
Så funkar det: Sajtägaren laddar upp olika versioner av sin webbplats i verktyget. Google Website Optimizer visar sajten i olika versioner och sammanställer vilka delar som fungerar bäst genom att mäta antal klick. På så sätt kan du exempelvis ta reda på vilken version av din startsida som får flest besökare att gå vidare på sajten. Istället för att själv samla ihop en försökspanel för att testa sin sajt låter verktyget dem som spontant besöker sajten göra jobbet. Resultatet från testet kan ge en bra vink om hur din sajt borde vara uppbyggd för att få högsta möjliga konverteringsgrad.


Google Alerts
Google Alerts är en nyhetsbevakningstjänst som hjälper dig att hålla koll på vad som sägs om dig och när det sägs”,så beskrivs Google Alerts av Lars Johansson som driver sajten Webbanalys. nu. Ett vanligt användningsområde för Google Alerts är företag som vill hålla koll på vad som skrivs om dem. Eller varför inte ha koll på dina konkurrenter? Man kan till och med använda Google Alerts till att ha koll på vad som sägs om dig? Om du är i behov av att bevaka vissa ämnen för att hålla koll på din bransch är Google Alerts ett självklart val till detta. Google Alerts hjälper dig att söka reda på nyheter, bloggar, webbmaterial (om tillexempel dig, ditt företag, din bransch) och skickar sedan uppdateringar via RSS eller mejl till dig.

Detta gör du enklast genom att lägga upp en bevakning på Google Alerts som det kallas där Google Alerts helt enkelt bevakar nyindexerade webbsidor i sin sökmotor. (Indexerade sidor betyder alltså antal undersidor som finns med i Googles sökresultat, dvs. vilka sidor som besökare kan hitta via Google. Det är därmed viktigt att undersidor till er hemsida finns med, för om inte, så begränsar det trafik från Google och Google Alerts från er sida till andra som vill ”bevaka” er.)

Det finns ett enkelt sätt att ta reda på hur många sidor som är indexerade av Google:
1. Gå till Google.se
2. Skriv följande i sökrutan: site:www.”erhemsidesadress.se”
3. Nu visar Google alla era undersidor som är indexerade
(Var det fler eller färre sidor än ni trodde?)

Så gör du:
Det är lätt att komma igång med Google Alerts. I formuläret på webbsidan (http://www.google.se/alerts) fyller du i; Sökord (vilket ämne du vill bevaka), Typ (vilka typ av nyheter du vill ha, till exempel alla nyheter inom ditt område osv.), Hur ofta (en gång per dag, per vecka) Läng på meddelandet som du vill ha som bevakas och skickas till dig (20, resultat eller 50). Du bestämmer alltså själv vilka områden som du vill bevaka genom att fylla i ett antal nyckelord. Därefter startar du din prenumeration. Enkelt!

Vill du någon gång redigera eller avsluta dina bevakningar gör man det genom att logga in på ditt Googlekonto via Google Alerts hemsida (adressen ovan).


Google Trends
Google Trends hjälper dig att få reda på vilka sökord som är vanligast uppdelat efter kategori, plats eller säsong. Detta innebär i sin enkelhet att den som vill ha koll på vad till exempel invånare i Göteborg googlar på för ord inom kategorin ”Coachning” får svaret här. Google Trend hjälper företag helt enkelt med att se vad deras potentiella kunder söker på (för sökord när de söker efter en viss sak) och sedan kan man som företag sökordsoptimera sin sida för att ännu lättare bli hittad. Bra va?


Social Mention
Social Mention användas för att ge användaren en ögonblicksbild av hur ett varumärke förhåller sig på den sociala webben. Ta ditt eget varumärke till exempel; för att enkelt få reda på vad som sägs om det är Social Mention det självklara valet där Social Mention är en slags söktjänst som innebär att du kan kolla både vart ditt varumärke nämns i sociala medier och hur omdömet från dem som nämnt det ser ut. Denna information kan du sedan använda dig av när du bygger på ditt varumärke. Till exempel kan du se om någon ger dig beröm i social media och vilket slags beröm du får, får du negativ kritik över en viss sak är det enklare för dig att möta detta och åtgärda det.

Social Mention utvärderar också om ett begrepp fått mest positiva eller negativa kommentarer, hur starkt engagerade de som nämnt sökordet är i det, och vilka de vanligaste sökorden som används tillsammans med begreppet är. Än så länge fungerar det bäst på engelska (därmed inte sagt att det inte funkar på svenska) för när jag söker på till exempel Dolda Jobb så funkar det hur bra som helst!


Twingly Blog Search/Microblog Search
I likhet med hur man använder Social Mention för att ta reda på hur ett varumärke står sig på den sociala webben kan man använda Twingly Blog Search/Microblog Search som söktjänster för att ta reda på vad bloggar(mikroblogar) säger om ditt varumärke.
En annan bra sak är också att den som är säker på sitt varumärke kan höja ”mervärdet” på sin hemsida genom att bädda in en s.k. widget på hemsidan som visar de senaste blogginläggen om ditt varumärke i ett litet fönster så att säga vilket blir tydligt för besökarna som enkelt kan se vilka positiva omnämnanden ditt varumärke/hemsida får från den sociala webben. Detta med widget kan vara lite överkurs men vi kan återkomma till detta senare om intresset här inne är stort för att veta hur man gör.
Till skillnad från Social Mention (än så länge) fungerar Twingly dessutom bra på svenska redan nu.

Ok detta var denna gångs lektion som behandlade hur man kan göra för att lyfta sin webbnärvaro där ute och för att ha koll på vad som sägs om ditt varumärke till exempel. Detta var bara ett litet urplock av tjänster som man gratis kan använda sig av och som dessutom är enkla att använda sig av.

Och ni vet som sagt, är det något som verkar konstigt eller tveksamt för er! Släng bara iväg ett meddelande så ska vi se till att rätta ut alla oklarheter kring det!

Är själv på väg på semester nu så passar på att önska alla en riktigt god sommar!
Tusen tack,
Tanja!
Tanja Parkkila
tanja@doldajobb.se
Verksamhetsutvecklare
Dolda Jobb
http://doldajobb.se
Användarvisningsbild
tanjaparkkila
Expert
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 februari 2010, 10:18
Ort: Malmö

Återvänd till Sociala media

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron