Arbetsvärdering?!

Här platsar alla arbetslivsfrågor som inte hör ihop med någon annan kategori. :)

Arbetsvärdering?!

Inläggav eufemia » 10 februari 2009, 19:49

och avtal om arbetsvärdering.
Där jag arbetar ska vi införa löner som bygger på arbetsvärdering. Det är tänkt att lönen får två delar, en uppgiftsbaserad lön och en individuell del. I den individuella delen kan det ingå flera saker; men vilka!?!? Vi ska börja förhandla om detta snart och då är det bäst att vara på sin vakt att allt kommer med. Vi är väldigt bundna till det (kollektiv)avtal som finns (på gott och ont) så ALLT ska det avtalas om!
Så, vad är nu viktigt att komma ihåg?! Någon som har erfarenhet av detta? Av arbetsvärdering? Bra? Dåligt?
Tacksam för tips!
eufemia

Inläggav Maria Kullberg » 12 februari 2009, 12:03

Hej eufemia!
Jag har dessvärre ingen erfarenhet av arbetsvärdering och hur det fungerar i praktiken. Jag hoppas att det blir något positivt för er på din arbetsplats. Du får gärna berätta mer om hur det går! Det är intressant att höra kring de här lite nyare metoderna för att uppnå jämställda löner.

Den individuella delen, ja, där gäller det väl att verkligen syna sina arbetsinsatser på alla plan man kan komma på. :) Nu är jag ingen lönerådgivare, men kan spåna lite om det som dyker upp i mina tankar.

- utbildning
Inklusive vidareutbildning och kurser som gagnar arbetsplatsen
- erfarenheter
Vad har du med dig som underlättar och gör ditt arbete bättre?
- personlighet
Hur bidrar just du till verksamheten? Någon är kanske drivande i att komma med nya förslag, någon annan är bra på att se till att alla är med på samma tåg, någon på att utveckla kvaliteten o s v. I helhetsperspektivet är alla lika viktiga, men det kan behöva lyftas fram i ljuset ibland. Vissa funktioner syns ju mer än andra och belönas därmed lättare i en löneförhandling.
- ansvar
Gränsar kanske till den uppgiftsbaserade delen, men jag tänker att människor är olika i hur man axlar sitt ansvar. Tar du stort ansvar för att helheten ska fungera? Eller för ett visst område?

Fortsätt gärna på listan!
----------
Välkommen till forumet! Använd gärna material härifrån, men ange källan.
Registrera dig som medlem så kan du skriva och läsa mer i forumet!
----------
Maria Kullberg
Företagsutvecklare & Projektledare
Ordförande Nätverk Arbetslivet
0701-45 37 00
Bild
Användarvisningsbild
Maria Kullberg
Site Admin

Återvänd till ÖPPET FÖR DET MESTA