Facebook ger en ny dimension på arbetsmarknaden

Här platsar alla arbetslivsfrågor som inte hör ihop med någon annan kategori. :)

Inläggav Maria Kullberg » 5 februari 2009, 14:25

Är du med i Facebook? Det är jag. Därför tyckte jag att det var lite intressant att läsa om Manpowers undersökning och deras kommentarer kring just Facebook.

De konstaterar några olika saker i sin undersökning. Det ena är att Facebook används vid nyanställningar. Det var 17 % av de svarande cheferna som hade för vana att kolla upp arbetssökande där. Ganska naturligt var detta vanligast bland chefer födda på 80-talet, 28 % av dem kollade. Det kan jämföras med 12 % av cheferna födda på 40-talet.

Att bli uppkollad på FB innebär för en del personer att kanske alltför privata uppgifter kommer ut, kanske foton från den senaste spritfesten eller annat som helst inte vill att ens blivande chef ska se. Jag minns en historia som det stod om i tidningen för ett par år sedan. Det var en ung man som sökte arbete en bit från hemorten. Chefen sökte på nätet och fann flickvännens/sambons blogg där hon skrev att hon hoppades att han inte skulle få jobbet eftersom hon inte ville flytta. Den arbetssökande mannen fick inte jobbet och bland de hemskickade handlingarna låg ett utdrag från bloggen...

Är detta bra eller dåligt, tänker jag? På ett sätt var det kanske bra i det fallet - mannen hade kanske inte trivts om han valt att flytta ensam. Å andra sidan så kanske förhållandet inte hade hållit och mannen ville flytta iväg ändå. Eller så hade flickvännen ombestämt sig när hon väl ställts inför faktum. Vem vet egentligen? Det jag vill ha sagt är att uppgifter på nätet kan vara rättvisande, men lika gärna missvisande. Hur som helst så bör nog alla tänka på vad man lägger ut på nätet och vem som kan komma att se det...

Manpower skriver om anledningarna till chefernas koll:
- för att se om den arbetssökandes personlighet verkar passa företagets (38 %)
- för att se om personens livssituation verkar stämma överens med företagets (14 %)
- för att se om det finns en misstanke om att personen på något sätt är oärlig (7 %). [/quote]

Läs mer:
Manpowers pressmeddelande om undersökningen
----------
Välkommen till forumet! Använd gärna material härifrån, men ange källan.
Registrera dig som medlem så kan du skriva och läsa mer i forumet!
----------
Maria Kullberg
Företagsutvecklare & Projektledare
Ordförande Nätverk Arbetslivet
0701-45 37 00
Bild
Användarvisningsbild
Maria Kullberg
Site Admin

Inläggav Maria Kullberg » 5 februari 2009, 14:36

En annan dimension som Facebook tillför är att gränsen mellan chef och anställda, arbetsliv och privatliv suddas ut.

Hur reagerar du om chefen skickar en "friend request"? Han/hon kommer ju att kunna se vad du har för dig, vilka bilder som finns på dig, vilka spel du ägnar dig åt, vad du pratar med dina vänner om, och så vidare. Chefen kommer att veta saker om dig som annars inte skulle framkommit. Skulle du neka om du inte vill vara FB-vän med din chef?

Plötsligt blir vi alla lite offentliga personer när vi lägger ut våra liv på Facebook. Med allt vad det innebär...
----------
----------
Maria Kullberg
0701-45 37 00
Bild
Användarvisningsbild
Maria Kullberg
Site Admin

Att använda Facebook som "anställningsintervju"

Inläggav Emma Lundquist » 26 mars 2009, 15:42

Jag förstår att det är svårt att låta bli att ta del av detta smörgåsbord av personlig information när man som chef söker rätt person för sitt team. Men att förlita sig på information som inte är relevant för tjänsten i fråga skulle leda till orättvisa personbedömningsgrunder för samtliga sökande.

Med tanke på att det räknas som direkt diskriminerande att vid en anställningsintervju fråga om tex familjeförhållande, sexuell läggning och religiös tillhörighet (vilket är just den typ av information man hittar på FB) kan jag inte se hur det på något vis är etiskt försvarbart att gå tillväga på detta sätt vid en rekrytering.
Emma Lundquist

Inläggav Maria Kullberg » 26 mars 2009, 16:07

Intressant koppling till diskriminering, Emma. Det blir ju en stor gråzon när informationen är så lättillgänglig som den är om man har en offentlig profil på FB. Vill man skydda sig helt mot detta är nog enda sättet att vara försiktig med hur offentlig man är på FB och andra liknande sidor. Eller inte alls finnas där...

Samtidigt kan man tänka sig ett scenario där en arbetsgivare väljer en person just för att denne verkar så trevlig genom sin FB-profil. Och andra sökande kommer i bakvattnet för att de inte finns där...
----------
----------
Maria Kullberg
0701-45 37 00
Bild
Användarvisningsbild
Maria Kullberg
Site Admin

Återvänd till ÖPPET FÖR DET MESTA