Hållbar utveckling - Soledad Piñero Misa

Här platsar alla arbetslivsfrågor som inte hör ihop med någon annan kategori. :)

Inläggav Maria Kullberg » 20 november 2008, 14:00

På Mötesplats Göran 2008 berättade Soledad Piñero Misa fantastiskt inspirerande om sitt arbete för hållbar utveckling. En riktig eldsjäl som har mycket klokhet och kunskap att bidra med, och förmågan att genomföra det hon sätter sig för.

Hon pratade om hållbar utveckling i ett globalt perspektiv, och nämnde konsumtionen i vårt samhälle som ett exempel. En uppskattad siffra är att om alla människor i världen skulle konsumera lika mycket som vi gör i Sverige, så skulle vi behöva fyra jordklot för att få resurser nog. Om alla istället skulle konsumera som i USA skulle det behövas fem jordklot!

Soledads grundtanke är att ingen kan förändra världen på egen hand, men tillsammans kan vi förflytta berg. Vi måste inse att vi behöver varandra. Och att det är genom handling vi kan förändra. Vi måste våga sätta mål för arbetet för den hållbara utvecklingen, utan mål är det svårt att träffa rätt.
"Det är inte den värld du drömmer om
- det är den värld du är med och skapar"

Sann framgång är att uppnå sin potential utan att kompromissa med sina värderingar.
Boxaren Muhammed Ali

Det här var Soledads avslutande citat. Det handlar om att komma på vad som är viktigt och meningsfullt för en själv och sitt företag, vilka värden man vill stå för och att sedan arbeta för en framgång som inte kräver avkall på de värderingarna.

För mig som person är den hållbara utvecklingen i världen (både i det stora globala perspektivet och i det nära individinriktade perspektivet) något som känns verkligt angeläget och självklart. För mig som företagare innebär det att jag vill ha de värderingarna med mig hela vägen ut till mina kunder.

Fotnot:
Mötesplats Göran är ett årligt möte med föredrag och prisutdelning m m för Nätverket Göran - www.natverketgoran.com. Mötesplats Göran 2008 hölls 18 november på Malmö Arena med ett par-tre hundra av nätverkets nästan 1000 medlemmar.

Soledad Piñero Misa driver företaget Diferencia som bland annat utvecklar organisationer som vill nå framgång genom hållbart ledarskap och arbete med mänskliga rättigheter.
www.diferencia.se
----------
Välkommen till forumet! Använd gärna material härifrån, men ange källan.
Registrera dig som medlem så kan du skriva och läsa mer i forumet!
----------
Maria Kullberg
Företagsutvecklare & Projektledare
Ordförande Nätverk Arbetslivet
0701-45 37 00
Bild
Användarvisningsbild
Maria Kullberg
Site Admin

Återvänd till ÖPPET FÖR DET MESTA