Hur jag marknadsför mitt företag på Facebook!

Här skriver Tanja Parkkila från Dolda Jobb om hur du kan använda sociala media i ditt företagande, arbetssökande eller som privatperson. Kom med frågor eller bidra med dina egna tankar kring sociala media!

Moderator: tanjaparkkila

Kategoriregler
Bild

Tanja Parkkila från Dolda Jobb skriver om hur du kan använda sociala media i ditt företagande, arbetssökande eller som privatperson.

Bli medlem så kan du ställa frågor till henne! Det är gratis och går snabbt att registrera sig (länk i menyn högst upp på sidan).

Hur jag marknadsför mitt företag på Facebook!

Inläggav tanjaparkkila » 7 juni 2010, 19:22

Hej alla glada!

Jag tänker att en "lättare" genomgång om hur du kan skapa en Facebook sida (fanpage) för ditt företag kan vara på plats för att inviga min roll här i panelen! Jag vet att många av er här inne på arbetslivet.se driver egna företag, så av den anledningen tänker jag att det kan vara på sin plats att berätta för er hur man bäst gör, för att marknadsföra sitt företag på Facebook.

En Facebook sida för ditt företag är enligt mig ett självklart alternativ om du vill göra ditt företag mer synligt genom att utnyttja de möjligheter som dagens teknik faktiskt tillåter att göra (gratis!). I dagens läge handlar det mycket om att möta människor där dom vill bli bemötta- och många vill bli det på sina naturliga plattformar som de dagligen använder, tex Facebook, som är ett mycket självklart val av social media.

Facebook har uppskattningsvis omkring 400 miljoner användare världen runt och denna siffra ökar varje dag. Sverige ligger på fjärde plats på listan över växande länder på Facebook och närmare 4 miljoner svenskar finns nu på Facebook. Kan detta vara en anledning till att ditt företag borde finnas på Facebook? - Ja, det är högst viktigt för företag att finnas där kunderna finns, och med så många användare måste det ju löna sig att marknadsföra sin verksamhet där!

Det bästa med sociala medier (bland annat Facebook) är i mina ögon att ett bra budskap sprider sig självt, vilket Facebook erbjuder den utmärka möjligheten till att göra. Och i slutänden är det väl vad vi alla vill, att bli nådda genom mun- till- mun metoden? Eftersom en rekommenderar en annan att titta in på sidan, en annan rekommenderar en annan att "kolla in sidan", den andra i sin tur rekommenderar ytterligare en annan att genom ett enkelt klick spana in denna verksamhet"!

Facebook borde inte behandlas som en separat del av ditt företags marknadsföringsstrategi utan borde vara grundläggande i din nuvarande marknadsplan och i alla kampanjer du driver. Om det är några som redan har prövat att marknadsföra sig via Facebook men känner att dom inte riktigt lyckats nå fram, kan jag bara säga att du inte är ensam! Saken är det finns fler hemligheter här att ta hänsyn till än i vanlig mer traditionell marknadsföring, för Facebook är ett väldigt kraftfullt verktyg- förutsatt att man använder det rätt!

Varför då, och hur menar du nu, undrar ni nu kanske? -Jo, sociala medier är ett helt nytt sätt att umgås på i vår tid, eller enklare uttryckt; att nätverka. I sociala medier ser man till att skapa det kontaktnät man vill ha, spenderar en viss tid i de grupper man valt att "delta" i och ser man inte att den gruppen till exempel kommunicerar med sina kunder (medlemmar), ger dem ett mervärde om produkter och tjänster man erbjuder om vad som är på gång till exempel osv. lämnar man den gruppen ganska snabbt och går vidare till en annan grupp som är bättre på allt detta!

Observera: Den största missen som många företag har gjort och som är totalt förbjudet i mina ögon och i hela den sociala media världens ögon är säljsnacket! Att skapa en företagssida på Facebook för att enbart sälja är rena döden och med det menar jag att marknadsförare och företagare inte riktigt har följt med i den utveckling som sker i de sociala medierna på dess villkor och fattat galoppen. Många tror fortfarande att en vanlig annonskampanj fungerar lika bra på samma villkor i sociala medier, vilket den definitivt inte gör. En annonskampanj på Facebook ska vara ett självklart val som vilken annan kampanj som helst- men den kan inte under några omständigheter alls- skötas på samma sätt. För att en kampanj skall lyckas på Facebook (och i sociala medier för övrigt) krävs det delaktighet av företagaren; det vill säga att företgaren tar sig lite tid till att samtala med sina kunder, svara på frågor som ställs i forumet om företaget och dess produkter/tjänster, och att företagaren delar med sig av motgångar som medgångar för företaget genom att helt enkelt dela information till medlemmar på företagssidan som man skapat, för att på så sätt bygga upp en trovärdighet i det valda mediet (Facebook i detta fall).

Många företag har tjänat miljoner på att vara delaktiga i sociala medier- men på ett genomtänkt och professionellt sätt. Att marknadsföra sitt företag via sociala medier kräver både tid, planering och struktur. Sociala medier är en form av marknadsföring som de flesta av oss inte är vana med, här ska du skall enbart skapa förtroende för ditt företag (produkt/tjänst) genom samtalet med de som besöker din sida på Facebook. Du ska alltså skippa de vanliga säljsamtalet och säljtugget eftersom det fungerar inte här. Det enda som fungerar här, är ett aktivt och berikande samtal där ett förtroende skapas mellan potentiell kund och företagsgrupp. Förtroende är inte något man får utan det förtjänas och när förtroendet väl är skapat kommer detta att leda till mer merförsäljning samt nya kunder och du kommer att förtjäna den framgång som har fötts ur din delaktighet med din företagssida där du interagerar med dina kunder på deras villkor.


Hur gör jag då för att skapa en sida (fanpage) för mitt företag?

1. Bestäm syftet med din Facebook sida
Nu får du börja med att tänka efter, varför vill jag skapa en sida för mitt företag? Vad vill jag få ut av att synas på Facebook? Vill jag skapa en plattform för diskussion för medlemmar att träffas på och samtala om mitt företags produkter/tjänster? Vill jag skapa ett mervärde till min verksamhet genom att finnas där mina kunder finns och på så sätt skapa en dialog med dom, där dom kan ställa frågor till mig när det passar dom? Vill jag sprida mitt företags varumärke? Vill jag få merförsäljning till min verksamhet? Vill jag kunna bjuda in till events och nå flera potentiella deltagare? Bestäm syftet (syften) med företagssidan helt enkelt och håll dig till det!

2. Bestäm vem användaren till sidan är!
Tänk dig att du är en person som inte alls känner till ditt företag. Vad skulle du i såfall lockas av som besökare till sidan?Kan det vara att jag som besökare vill ha chans att knyta närmare kontakt med företaget för att på sikt bestämma mig om jag vill köpa av företaget/anlita företaget? Kan det vara att jag som besökare söker en dialog med företaget för att ta reda på mer om dess produkter/tjänster, kan det vara att jag som besökare söker ett samarbete med ett företag som ditt och vill kolla hur väl du känner din bransch genom kontinuerliga uppdateringar på din sida om marknad, kunder osv.

3. När du klargjort de 2 först stegen: Skapa en sida (fanpage) för ditt företag på Facebook.
Börja med att skapa en sida för ditt företag på Facebook (använd inte din personliga profil). Du kan nu enkelt bjuda in dina vänner och bekanta till gruppen och på så sätt skapa en gemensam samlingsplats där dom kommer att rekommendera din grupp vidare till deras vänner och bekanta osv. För att skapa en sida till ditt företag: Logga in på din egen Facebook profil, gå till "Konto", gå in på "Hjälpcenter" (här kan du nu läsa mer om vad en fanpage är och hur snabbt skapar en i din nuvarande profil. Din fanpage sida för ditt företag kommer även att administreras från din personliga profil sida).

4. Var aktiv
Uppdatera din företagssida ofta, till exempel genom att dela med dig av information om företaget (inget säljsnack, utan relevant information om framsteg och motångar till exempel), inbjudningar till events som du ordnar eller företagspresentationer om nya eller kommande produkter till exempel.

5. Återigen: Skippa säljsnacket!
Facebook är ingen säljgrupp, folk hänger på Facebook för att socialisera, snacka, knyta kontakter, ha roligt, rekommendera varandra om bra saker (grupper, fanpages,osv), att delta i och ge rekommendationer om bra saker (nyheter, företag, tjänster, produkter osv.) Du måste vara avslappnad och kunna skriva informellt eftersom allt i slutändan handlar om att skapa en bra dialog med dina kunder här. Som sagt, skippa säljande information och allmänt säljsnack! Skrik inte ut ditt reklambudskap det första du gör! Uppmuntra istället användare till att diskutera ditt företags tjänster/produkter och var delaktig i den diskussionen.

6. Lär dig att tänka i nya banor
Att finnas på Facebook är som sagt en chans som vi aldrig haft förr, att finnas på Facebook innebär ökat mervärde för ditt företag. Men var beredd på att skapa ett förtroende på Facebook tar tid, det tar din delaktighet och det krävs att du tillfredsställer dina kunder utefter deras behov. Fråga vad dom skulle uppskatta av ditt företags närvaro på Facebook. Det är trots allt dina kunder som styr din verksamhet.

Att marknadsföra sig via sociala medier går så otroligt mycket snabbare än tidigare och man har möjlighet att nå betydligt fler människor och potentiella kunder än någonsin förr (och gratis!). Men det gäller att du tar dig tid och gör det rätt med eftertanke och reflektion!

Tusen tack,
Tanja Parkkila
Tanja Parkkila
tanja@doldajobb.se
Verksamhetsutvecklare
Dolda Jobb
http://doldajobb.se
Användarvisningsbild
tanjaparkkila
Expert
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 februari 2010, 10:18
Ort: Malmö

Re: Hur jag marknadsför mitt företag på Facebook!

Inläggav Maria Kullberg » 7 juni 2010, 20:32

Vilken bra läsning, Tanja! Tack för ett jättebra premiärinlägg med mycket matnyttigt!
----------
Välkommen till forumet! Använd gärna material härifrån, men ange källan.
Registrera dig som medlem så kan du skriva och läsa mer i forumet!
----------
Maria Kullberg
Företagsutvecklare & Projektledare
Ordförande Nätverk Arbetslivet
0701-45 37 00
Bild
Användarvisningsbild
Maria Kullberg
Site Admin
 
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 augusti 2007, 09:53
Ort: Kävlinge

Re: Hur jag marknadsför mitt företag på Facebook!

Inläggav Stina » 8 juni 2010, 12:56

Håller med Maria, jättebra jobbat som vanligt Tanja!!! :smt006
Stina
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 13 oktober 2009, 11:36
Ort: Malmö/Staffanstorp

Re: Hur jag marknadsför mitt företag på Facebook!

Inläggav tanjaparkkila » 8 juni 2010, 15:44

Tack Stina och Maria för fint beröm!
Tackar & Bockar!!!

Stina ju mer jag tänker på detta med mindfluness ju mer intresserad blir jag av vad du håller på med, låter så rofyllt! Måste spana in din hemsida! Antar att du har adressen här inne?

Spännande!!
Tanja Parkkila
tanja@doldajobb.se
Verksamhetsutvecklare
Dolda Jobb
http://doldajobb.se
Användarvisningsbild
tanjaparkkila
Expert
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 februari 2010, 10:18
Ort: Malmö

Re: Hur jag marknadsför mitt företag på Facebook!

Inläggav Maria Kullberg » 16 juni 2010, 21:43

Det slog mig plötsligt att du skriver just grupp här... Reagerade faktiskt inte på det första gången jag läste det. Kanske inte egentligen att du menar att det är just en grupp man ska skapa, utan mer generellt att man ska finnas på facebook? Dolda Jobb har ju en sida/page, precis som arbetslivet.se har.

Min erfarenhet är att det är enklare för folk att gilla/like en sida/page än att gå med i en grupp. Så om man inte är ute efter en exklusiv grupp för engagerade människor utan vill nå ut bredare, så är nog en sida att rekommendera.

Vet inte vad du säger om det?
----------
Välkommen till forumet! Använd gärna material härifrån, men ange källan.
Registrera dig som medlem så kan du skriva och läsa mer i forumet!
----------
Maria Kullberg
Företagsutvecklare & Projektledare
Ordförande Nätverk Arbetslivet
0701-45 37 00
Bild
Användarvisningsbild
Maria Kullberg
Site Admin
 
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 augusti 2007, 09:53
Ort: Kävlinge

Re: Hur jag marknadsför mitt företag på Facebook!

Inläggav tanjaparkkila » 17 juni 2010, 17:44

Jo, absolut!
Så kan man se det!
Det beror på vilka ord man är van att använda, grupp faller naturligt för mig men ändrar i texten till fanpage för enkelhetens skull eftersom faktiskt Facebook gör skillnad på det! Ja det är jag som tänker högt och skriver det jag tänker... grupp alltså, ! Ändrar till fanpage så att det inte skapar mer missförstånd!
Tanja Parkkila
tanja@doldajobb.se
Verksamhetsutvecklare
Dolda Jobb
http://doldajobb.se
Användarvisningsbild
tanjaparkkila
Expert
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 februari 2010, 10:18
Ort: Malmö


Återvänd till Sociala media

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron