Management by walking

Leg. sjukgymnast Anna Netterheim ger tips och råd för hur du själv kan ta hand om din kropp och påverka din fysiska arbetsmiljö.

Moderator: anna netterheim

Kategoriregler
Bild

Anna Netterheim, leg sjukgymnast, inspirerar till hur du kan ta hand om din kropp så att den håller hela ditt arbetsliv.

Bli medlem så kan du ställa frågor till henne! Det är gratis och går snabbt att registrera sig (länk i menyn högst upp på sidan).

Management by walking

Inläggav anna netterheim » 24 maj 2009, 20:50

Management by walking.

Rörelse och effektivt arbete hör ihop.
En promenad är ett ypperligt tillfälle att låta hjärna bearbeta ett problem. Problem löser vi allt som oftast när vi inte längre fokuserar på det så hårt. Under promenaden ökar blodcirkulationen, hjärnan får andra stimuli och problemen en annan proportion. Att det dessutom är bra för dig och din hälsa är ytterligare plus.
Behöver du och en arbetskamrat vrida och vända på ett dilemma tillsammans är även här promenader ett bra verktyg. Behöver ni ”brainstorma” testa en promenad och jämför mängden idéer med motsvarande tid i konferensrummet.
Bestäm på förhand vilken runda du/ni tänker gå eller ströva fritt på måfå. Ett block och penna kan vara bra att ha med. Precis som med kloka tankar på natten, kan även promenadtankar flyga sin väg.
Anna Netterheim
Leg. sjukgymnast
Användarvisningsbild
anna netterheim
Expert

Inläggav Maria Kullberg » 27 maj 2009, 12:17

Ja, det där är verkligen bra! Jag tar gärna en promenad på morgonen för att tänka igenom vad jag ska börja dagen med. En helt annan kreativitet som infinner sig än om jag hade satt mig vid skrivbordet direkt.

Har du någon tanke om hur mycket utomhusmiljön i sig betyder i sammanhanget? Man säger väl att djur, natur och växtlighet har en blodtryckssänkande effekt på oss människor?

Parentes:
Det finns ett ganska snarlikt begrepp som är "management by walking around". I korthet att chefen ger sig ut bland sina anställda för att ta del av deras vardagsarbete. Började fundera över om det blir management by walking samtidigt där eller inte... Borde inte vara riktigt samma kreativa effekt som startar, men kanske lite ändå?
----------
Välkommen till forumet! Använd gärna material härifrån, men ange källan.
Registrera dig som medlem så kan du skriva och läsa mer i forumet!
----------
Maria Kullberg
Företagsutvecklare & Projektledare
Ordförande Nätverk Arbetslivet
0701-45 37 00
Bild
Användarvisningsbild
Maria Kullberg
Site Admin

VDn gick och gick

Inläggav JohanK » 4 juni 2009, 23:46

VDn på det bolag där jag bedriver mina dagar gjorde "management by walking" när han var ny förra året. Av de 300 personer som är anställda var han säkert ute med minst 50-60 stycken på långa promenader, mellan 40 minuter och två timmar!! Imponerande tycker jag.

Jag brukar gå själv, eller med kollegor så fort vädret medger. Kollegorna brukar sällan ha regnkläder, då går jag själv :D

Utemiljöns beskaffenhet spelar ingen roll för mig, men jag har i något sammanhang läst att det ska vara "tråkig miljö" så att inte tankarna distraheras för mycket av de synintryck man får. "Hjärnan ska få arbete i lugn och ro". Jag tycker personligen att det är trevligast med nya intryck och miljöer, då kopplar hjärnan bort det som jag egentligen ska tänka på och processar det i bakgrunden.

I många företag anses det som "fult" att gå ut en runda. Det är mer accepterat att sitta och jäsa på ett konferensrum. Hur kommer man runt det dilemmat?

/ johan
JohanK

Imponerande!

Inläggav Maria Kullberg » 9 juni 2009, 09:19

Hej Johan!

Det får man ju verkligen säga var imponerande av din chef! Så mycket mer information och kunskap om företaget och personalen han måste ha fått jämfört med om han bara hade bokat formella möten.

Hmm... jag tänker nästan att man skulle stimuleras mer och bli mer kreativ i tankarna om man har en vacker natur runt sig än om det är rätt upp och ner tråkigt där man promenerar. Fast om det är väldigt mycket att titta på kanske man tappar fokus, det kan nog stämma. Att t ex flanera i en botanisk trädgård skulle nog helt klart få mig att fokusera mer på växterna än på jobbtankarna.

Om man är flera stycken som behöver prata med varandra så kanske det blir mer fokuserat och lättare att höra varandra om man sitter vid ett bord. Kan tänka mig att det lätt blir att man går och pratar två och två annars. Det är i varje fall min erfarenhet när jag har använt promenad i samband med grupputveckling och liknande. Men om det bara handlar om att spåna fritt så gör ju inte det så mycket. Då kan man samlas efter promenaden och skriva ner alla tankar som kom upp.

Jag tror att det handlar mycket om en vana som ska nötas in. Som att du har med dig kläder så att du kan gå oavsett väder. Man ska upptäcka vitsen med det och hitta ett sätt att få in det i rutinerna på arbetsplatsen.

Vore jättekul att höra om det finns någon som gör detta på sin arbetsplats! Hoppas att det dyker upp någon som kan berätta om det!
----------
Välkommen till forumet! Använd gärna material härifrån, men ange källan.
Registrera dig som medlem så kan du skriva och läsa mer i forumet!
----------
Maria Kullberg
Företagsutvecklare & Projektledare
Ordförande Nätverk Arbetslivet
0701-45 37 00
Bild
Användarvisningsbild
Maria Kullberg
Site Admin

Återvänd till Sjukgymnasten