Motiverande samtal

Motiverande samtal

Inläggav Maria Kullberg » 18 december 2008, 13:17

Motiverande samtal (MI)
Jag lyssnade på ett mycket bra föredrag av psykolog Samuel West. Han pratade om hur motiverande samtal kan användas som ett redskap för att skapa motivation hos den man samtalar med. Motivation är inget givet, som en människa har eller inte har, utan det är något som förändras och som kan behöva lockas fram ibland.

Motiverande samtal handlar om:
- att få klienten att känna sig delaktig
- icke-konfrontativt, inte argumenterande eller övertygande
- att hjälpa klienten att utforska sin ambivalens till förändring
- att aktivt lyssna tills klienten säger något om förändring - och då styra in samtalet mot mer förändringssnack
- att inte ha brått att ge råd

En förändring kommer sig inte av vad experter säger att man bör göra, utan av vad jag själva säger att jag ska göra. Med Samuels ord: "folk vill inte ha dina råd - så j-a smart är du inte"! ;)

Uppmuntra
I samtalen kan du uppmuntra klienten till att prata vidare genom att visa att du lyssnar och vill höra mer (nicka, mmm, jaa, håll ögonkontakt). Använd uppmuntrande ord som "berätta", "fortsätt" - det håller berättelsen igång utan att du styr det i någon viss riktning. Spegla också det du hör i berättelsen, d v s återge med dina egna ord för att bekräfta det som sägs. Spegla mer än du frågar!

Och till sist:
Var närvarande i samtalet! Visa att du lyssnar och förstår. Stanna där klienten befinner sig i berättelsen och gå inte före. Försök inte hitta lösningar, för det är berättarens jobb!

Motivation is the art of getting people to do what you want them to do because they want to do it.
Dwight D Eisenhower (1890-1969)

Läs mer:
Samuel West hemsida: www.samuelwest.se
----------
Välkommen till forumet! Använd gärna material härifrån, men ange källan.
Registrera dig som medlem så kan du skriva och läsa mer i forumet!
----------
Maria Kullberg
Företagsutvecklare & Projektledare
Ordförande Nätverk Arbetslivet
0701-45 37 00
Bild
Användarvisningsbild
Maria Kullberg
Site Admin

Återvänd till Kommunikation och lärande i arbetslivet