Ny minister - vad betyder hennes graviditet?

Här platsar alla arbetslivsfrågor som inte hör ihop med någon annan kategori. :)

Ny minister - vad betyder hennes graviditet?

Inläggav Maria Kullberg » 3 februari 2010, 11:49

När jag såg igår att regeringen utser Birgitta Ohlsson som ny EU-minister reflekterade jag inte så mycket kring hur hon skulle bli i sin nya roll. Det blir säkert bra. Däremot började jag fundera på vilka signaler det sänder till arbetslivet/arbetsmarknaden att man väljer att utse en gravid kvinna. Det i sig tyckte jag var intressant! Det är ingen självklarhet och det finns många bottnar i situationen.

Birgitta Ohlsson svarar själv på frågan om hon tvekade med anledning av sin graviditet:
Jag tycker det är oerhört viktigt - vi lever 2010 och då ska ingen kvinna behöva välja mellan att bli mamma och minister, och det är jag benhård på som feminist. Jag är ödmjuk inför att bli mamma, det är fantastiskt och barnet är efterlängtat, men jag har också ett oerhört starkt stöd hemifrån, från en man som är väldigt engagerad och föräldrar som ställer upp. Jag brukar säga; jag är gift med en modern man, ingen dinosaur. Vi lever inte på 50-talet längre. Jag är också väldigt glad över att varken statsminister Fredrik Reinfeldt och partiledare Jan Björklund sett min graviditet som ett hinder. Det visar också att vi har en modern regering som tycker att det är viktigt att man kan kombinera föräldraskap och vara minister. Det har ju hänt förut att folk har suttit i regeringen och fått barn. Det kommer att vara tufft men jag tror att det kommer att gå bra.
(ungefärligt citerat från presskonferensen 2 februari 2010)

En av de intressanta aspekterna är vilka signaler det här sänder till arbetsgivare runt om i landet. Vi har ju en lag som ska förhindra att gravida kvinnor diskrimineras, men allvarligt talat så är det ju en stor gråzon där det nog ändå sker. En förhoppning är kanske att Birgitta Ohlssons utnämnande ska påverka attityden till graviditet och föräldraskap kopplat till arbetslivet. Det finns arbetsplatser som hellre ser till att anställa precis rätt person och bortser ifrån att den personen kommer att behöva vara borta en tid (såsom det ändå blir vid en graviditet). Vill man så hittar man lösningar i en sådan situation, tänker jag, och varje kvinna bör ha möjligheten att välja.

Något som jag kan tänka att Birgitta Ohlsson kommer att få möta framöver är attityderna gentemot henne som förälder. Hon bemöter det redan i sitt uttalande här ovanför ”jag är ödmjuk inför att bli mamma, barnet är efterlängtat” o s v. Det kan nog bli en tuff situation bara det att möta människor som inte förstår hennes val. Jag själv är väldigt glad att jag har kunnat gå helt och fullt in för mina barn när de varit små, och hade inte velat kombinera den tiden med ett så krävande arbete. Men jag har vänner som inte känner likadant, och för dem önskar jag full valfrihet.

Andra kritiska röster kan tänkas göra sig hörda kring utnämnandet av ny EU-minister, och en av dem skulle kanske säga att regeringen betraktar posten som oviktig. Behövs det inte någon som kan arbeta 150 %? Om det kommer upp till diskussion kan det bli riktigt intressant! För vad är rimligt att ett arbete kräver av en människa?

Här är ett klipp från presskonferensen med Birgitta Ohlsson:
http://www.regeringen.se/sb/d/12708/a/138859
----------
Välkommen till forumet! Använd gärna material härifrån, men ange källan.
Registrera dig som medlem så kan du skriva och läsa mer i forumet!
----------
Maria Kullberg
Företagsutvecklare & Projektledare
Ordförande Nätverk Arbetslivet
0701-45 37 00
Bild
Användarvisningsbild
Maria Kullberg
Site Admin

Re: Ny minister - vad betyder hennes graviditet?

Inläggav Maria Kullberg » 3 februari 2010, 15:03

Och här finns den typen av inlägg som omyndigförklarar Birgitta Ohlssons förmåga att fatta beslut ifråga om hur hon vill leva med sin familj och sitt barn:
http://www.expressen.se/debatt/1.186762 ... anna-hemma

Det kallas "dubbelbestraffning" enligt härskarteknikerna - damned if you do and damned if you don´t. Hur du än gör kan det inte bli rätt.
----------
Välkommen till forumet! Använd gärna material härifrån, men ange källan.
Registrera dig som medlem så kan du skriva och läsa mer i forumet!
----------
Maria Kullberg
Företagsutvecklare & Projektledare
Ordförande Nätverk Arbetslivet
0701-45 37 00
Bild
Användarvisningsbild
Maria Kullberg
Site Admin

Återvänd till ÖPPET FÖR DET MESTA