Om att våga lära

Om att våga lära

Inläggav Maria Kullberg » 15 april 2009, 12:09

Om att våga lära

Det finns ett kinesiskt ordspråk som lyder:
"Det är bättre att fråga och verka dum
än att inte fråga och förbli dum."

Det är så sant som det är sagt. :) Men det krävs en del mod för att våga blotta sitt lärande inför andra, eftersom det samtidigt är så starkt förknippat med att man saknar kunskap. Av rädsla för att verka dum eller okunnig, håller du kanske tyst istället för att få tydliggjort det där du undrar över.

Jag brukar säga det att "jag kan ju inte kunna det jag aldrig har lärt mig" och det gäller för alla människor. Ingen kan allt (inte ens jag ;)) och alla glömmer saker, men tillsammans kan vi oändligt mycket! Vågar jag lära tillsammans med andra blir mitt lärande oändligt mycket större, både för mig själv och genom att det kommer andra till del.

Som grupputvecklare och handledare ser jag att när det handlar om en arbetsgrupp som behöver samlas kring gemensamma arbetsuppgifter, är detta modet avgörande för hur gruppen lyckas med sina arbetsuppgifter. Enskilda medarbetare i gruppen kan vara skickliga i sitt jobb samtidigt som andra saknar verktyg i sitt. Om gruppen saknar förmåga till gemensamt lärande stagnerar medarbetarnas utveckling, och det gäller både de som var skickliga från början och de som skulle behöva lära sig mer.
----------
Välkommen till forumet! Använd gärna material härifrån, men ange källan.
Registrera dig som medlem så kan du skriva och läsa mer i forumet!
----------
Maria Kullberg
Företagsutvecklare & Projektledare
Ordförande Nätverk Arbetslivet
0701-45 37 00
Bild
Användarvisningsbild
Maria Kullberg
Site Admin

Återvänd till Kommunikation och lärande i arbetslivet