Manligt och kvinnligt språk

Manligt och kvinnligt språk

Inläggav britta » 16 december 2007, 21:38

Läser just nu en väldigt intressant bok om olika samtalsstilar och vad som är mer vanligt bland män och bland kvinnor och vilka konsekvenser detta får för oss i arbetslivet.

Boken heter Prat från 9 till 5 och är författad av Deborah Tannen. Den innehåller många exempel och forskning kring hur män och kvinnor uppfattar vad som sägs. Bland annat tar hon upp att kvinnor ofta frågar och att män ofta påstår saker (som om de var helt säkra). Detta får konsekvenser i hur de bedöms av andra. När män debatterar är det egentligen ett sätt för dem att prova om de egna idéerna håller. Kvinnor uppfattar denna strid som ganska otrevlig. Naturligtvis finns det män som har en annan samtalsstil.

Teorierna är jättespännande och mycket känner man igen från verkligheten på jobbet. Riktigt njuter av läsningen. Tycker nästan det är konstigt att den inte är obligatorisk som kurslitteratur för oss i kursen om Samtalsprocesser.
britta

Fundering!

Inläggav Maria Kullberg » 10 januari 2008, 15:16

Har tänkt en del på ditt inlägg sen jag läste det före jul, och måste fråga en sak!

Skriver författaren något om hur man kan påverka sin egen samtalsstil? Typ anpassa sig efter situationer med olika personer, t ex att kvinnor anammar mäns stil i diskussion med män?

Hade varit roligt att höra om det fanns något resonemang kring det!
----------
Välkommen till forumet! Använd gärna material härifrån, men ange källan.
Registrera dig som medlem så kan du skriva och läsa mer i forumet!
----------
Maria Kullberg
Företagsutvecklare & Projektledare
Ordförande Nätverk Arbetslivet
0701-45 37 00
Bild
Användarvisningsbild
Maria Kullberg
Site Admin

Inläggav britta » 10 januari 2008, 18:02

Författaren menar att det viktiga är att man känner till att det som sägs inte ska tolkas bokstavligt utan mer utifrån vilken samtalsstil personen har. Det ena är inte mer rätt än det andra.

Om man lägger om sin stil kan man uppfattas som att man spelar en roll och det är ju dokumenterat hur kvinnor med manlig samtalsstil kan få mycket svårt i sina relationer t.ex. som chef. Samtidigt försöker många lära ut ett mer indirekt sätt att ge kritik eller order (som är mer kvinnligt) för att det kan vara lättare att få människor att samarbeta.

Tannen anser alltså mer att det handlar om en ökad medvetenhet, men också att man måste vara uppmärksam då det leder till t.ex. orättvisa villkor för karriär och lönesättning.
britta

Inläggav Maria Kullberg » 15 januari 2008, 19:00

Det där att det kan leda till orättvisa villkor i arbetslivet får mig att dra en parallell till en annan författare som skriver om villkoren i människovårdande verksamheter (Human Servic Organizations), Yeheskiel Hasenfeld. Han skriver väldigt många olika saker, men en av dem handlar om vad som händer när en organisation främst har kvinnliga anställda och främst manliga arbetsledare. Han pratar ju inte alls i termer av olika samtalsstilar, utan menar mer att män och kvinnor värderar olika saker i arbetet. Det gör att de manliga cheferna får svårt att använda kvinnornas fulla kapacitet i arbetet.

Intressant på något vis att de kommer till ungefär samma slutsats, fast från olika utgångsvinklar.

När det gäller samtalsstil tänker jag att det nog är rätt värdefullt att vara medveten om att det finns olika sätt att kommunicera. Det kan ju hjälpa en att förstå vad som händer i en diskussion där man inte känner att man når fram med sitt budskap t ex.
----------
Välkommen till forumet! Använd gärna material härifrån, men ange källan.
Registrera dig som medlem så kan du skriva och läsa mer i forumet!
----------
Maria Kullberg
Företagsutvecklare & Projektledare
Ordförande Nätverk Arbetslivet
0701-45 37 00
Bild
Användarvisningsbild
Maria Kullberg
Site Admin

seminarie

Inläggav david.larsson » 2 november 2008, 22:58

Hej,

Hittade ett seminarie som verskar rätt intressant och som behandlar ämnet på seminarieguiden.se:

http://www.seminarieguiden.se/seminarie ... asatankar/
david.larsson

om diskussionen fortf är aktiv

Inläggav LT » 8 augusti 2009, 18:04

Intressant med dessa perspektiv. Det verkar som att jag ofta har fallit på målsnöret just för att jag som kvinna har en sk 'manlig' stil, rak på sak och påstående och! med åsyftan till dialog (som det alltså inte alltid blir). Märkligt är att jag bland män ofta fungerar bra, upplevs fortfarande som att jag har en kvinnlig överenskommande stil, men i många kvinnliga grupper upplevs jag som tio gånger 'värre' än män med 'manlig' samtalsstil.

Har därför (framförallt) i kvinnliga grupperingar försökt ändra min stil medvetet, med resultat att jag känner mig och upplevs som osynlig istället. Det har gått så långt ibland att jag 'förvunnit' i andra sammanhang, försöker få något sagt och absolut ingen lyssnar eller tar vidare resonemanget.

Välja mellan pest eller kolera, eller finns det en tredje väg :)

mvh LT
LT

Återvänd till Kommunikation och lärande i arbetslivet