Kunskapsöverföring ger framgång för IKEA

Kunskapsöverföring ger framgång för IKEA

Inläggav Maria Kullberg » 4 mars 2008, 12:03

25 januari 2008 disputerade Anna Jonsson vid Ekonomihögskolan i Lund, med avhandlingen Knowledge sharing across borders - a study in the IKEA world.

Jonsson har följt IKEAs etableringar utomlands (Ryssland, Kina och Japan) under fem års tid för att förstå varför de lyckas så bra med dessa. En nyckel är att medarbetarna inom IKEA är bra på att dela med sig av sina kunskaper och att kunskapsflödet fungerar mellan alla nivåer.

För att bli en framgångsrik medarbetare krävs att du lär dig dela med dig av dina kunskaper. Det som gäller i en del andra brascher - att du vinner på att hålla saker för dig själv - gäller inte på IKEA. Viljan att dela med sig bottnar i IKEAs grundläggande företagskultur, och kräver en god arbetsmiljö för att frodas. Ledningen är öppen med information till personalen och visar att deras synpunkter är önskvärda. Det är genom verkliga möten människor emellan som kunskapsöverföringen kommer till stånd. Ikea ses som ett annorlunda företag att jobba på, och det attraherar unga och nytänkande människor.

Anna Jonsson säger till Prevent:
– På Ikea ska folk inte bara stressa, utan hinna sitta ner och dela med sig av erfarenheter och reflektioner. Fikarasterna är till exempel viktiga. Där träffas folk över avdelningarna och hinner prata. Min uppfattning är att arbetsklimatet är väldigt bra på Ikea, de anställda verkar känna sig trygga och det främjar förstås företaget.


IKEA har inte lagt något större krut på att försöka anpassa sig till de nya marknaderna. De har istället satsat på ett team som reser runt och hjälper till vid nyetableringarna. Ny kunskap kommuniceras såväl mellan huvudkontor och dotterbolag som mellan de olika dotterbolagen. Det gör att de utnyttjar kompetensen i företaget på bästa möjliga sätt.


Läs artikeln om Anna Jonsson och IKEA i Tidningen Arbetsliv:
http://www.prevent.se/arbetsliv/artiklar/artikel.asp?id=3033
Och pressmeddelandet från Lunds Universitet:
http://www.lu.se/o.o.i.s?id=1383&visa=pm&pm_id=816
----------
Välkommen till forumet! Använd gärna material härifrån, men ange källan.
Registrera dig som medlem så kan du skriva och läsa mer i forumet!
----------
Maria Kullberg
Företagsutvecklare & Projektledare
Ordförande Nätverk Arbetslivet
0701-45 37 00
Bild
Användarvisningsbild
Maria Kullberg
Site Admin
 
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 augusti 2007, 09:53
Ort: Kävlinge

Amerikansk studie på samma tema

Inläggav Maria Kullberg » 4 mars 2008, 17:13

Den amerikanska konsultfirman Watson Wyatt har gjort en internationell studie under sex år (2002-2008) och har kommit fram till en rad punkter som utmärker framgångsrika företag. Secrets of Top Performers: How Companies With Highly Effective Employee Communication Differentiate Themselves heter rapporten.

De konstaterar att en effektiv internkommunikation i ett företag är en stark indikator på finansiell framgång. - De företag som hade den mest effektiva internkommunikationen kunde ge större utdelning till aktieägarna. Företag som har en effektiv kommunikation har också en högre grad av engagemang från de anställda.


Här kan den intresserade läsa lite mer och kanske t o m köpa rapporten:
http://www.watsonwyatt.com/research/resrender.asp?id=2007-US-0214&page=1
Ledarna skriver också om rapporten:
http://ledarna.se/portal/news.nsf/0/FAF1CFEFDD8B176AC12573EE00562050?OpenDocument&Highlight=internkommunikation
----------
Välkommen till forumet! Använd gärna material härifrån, men ange källan.
Registrera dig som medlem så kan du skriva och läsa mer i forumet!
----------
Maria Kullberg
Företagsutvecklare & Projektledare
Ordförande Nätverk Arbetslivet
0701-45 37 00
Bild
Användarvisningsbild
Maria Kullberg
Site Admin
 
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 augusti 2007, 09:53
Ort: Kävlinge


Återvänd till Kommunikation och lärande i arbetslivet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron