Samtalsmetodik: Dysfunktionella budskap

Samtalsmetodik: Dysfunktionella budskap

Inläggav Maria Kullberg » 19 maj 2009, 12:25

Dysfunktionella budskap

När vi pratar med varandra för vi fram olika budskap. Varje budskap har ett innehåll och en innebörd. Innehållet är orden i budskapet - det jag säger. Innebörden är allt det som framgår på ett eller annat sätt (av hur jag säger det jag säger, mitt icke-verbala budskap m m).

Om innehåll och innebörd inte stämmer överens, uppstår lätt missförstånd. Budskapet fyller inte sin funktion - jag för inte fram det jag hade behövt för att föra min relation till den andre framåt.

När jag har ett samtal där jag vill uppnå ett specifikt mål, är det viktigt att verkligen förstå vad den andre säger i samtalet. Det är så lätt att känna att man vill få samtalet att flyta att man inte ger sig tid, eller vågar, fråga när man inte förstår riktigt. Kanske tänker du att det förklarar sig nog när den andre fortsätter sin berättelse, men det är inte alltid det gör det. När du tror att du förstår utgår du ifrån dig själv och inte den andre.

En hjälp att undvika missförstånd är att känna igen några vanliga typer av dysfunktionella budskap. Kan du känna igen dem kan du också lättare bromsa upp och ställa följdfrågor för att tydliggöra vad ni egentligen pratar om.

Inkongruenta budskap
- Antydningar; det egentliga budskapet är dolt, exvis genom mina gester som visar vem jag syftar på samtidigt som jag himlar med ögonen.
- Paradoxala budskap; jag säger en sak men mitt kropsspråk visar på något helt annat, t ex "jag är inte nervös" men skakar och är kallsvettig.

Ofullständiga budskap
Utelämnar nödvändig information som egentligen behövs för att den andre ska förstå vad jag menar. "Jag är sen för jag behövde gå ut med hunden." "Det spelar ingen roll för jag cyklar." Vad betyder det egentligen? Kan användas av den som inte vill tala om hur det egentligen ligger till, men kan också vara ett utslag av tankeläsningssyndromet = jag tror att den andre vet mer än han faktiskt vet.

Ospecifika budskap
Själva innebörden är utelämnad och lämnar mycket till lyssnaren att gissa. "Jo, men det vet vi ju att det är så." "Nej, man tycker ju inte att de skulle behöva hålla på så." "Man blir ju så trött av det där." Det här är exempel på vanliga kommentarer vid fikabordet och kan väl passa in där, men så fort du för ett samtal där det är viktigt att komma till ett visst mål fungerar det inte. Då behöver du specificera vad som egentligen åsyftas.

Indirekta budskap
Ofta riktas budskap till någon annan än det är avsett för. Ett vanligt exempel är när man berömmer det barn som sitter stilla, men egentligen menar det som en kritik till den som hoppar upp och ner vid sidan om. Kan användas konstruktivt, men kan också leda till en otydlighet där den som budskapet är riktad till inte riktigt förstår att det gäller henne/honom.

Dessa typer av budskap är sällan renodlade så att man enkelt kan peka ut att det är det ena eller det andra. Ofta kan det finnas inslag av flera varianter på samma gång.

Det gemensamma rådet om du märker att den du samtalar med använder sig av dysfunktionella budskap (pratar så att du inte riktigt hänger med i historien, eller att du inte förstår vad som egentligen åsyftas), det är att förtydliga sammanhanget. Ställ följdfrågor och var inte rädd för att verka dum för att du inte förstår. Bjud på det och be om exmpel för att du ska förstå. Konkreta exempel är mer beskrivande än generaliseringar som försöker täcka in hela sammanhang. De är också lättare att ställa följdfrågor kring.

Läs mer:
Familjeterapins grunder - ett interaktionistiskt perspektiv av Lundsbye, Sandell, Ferm, Währborg, Petitt och Fälth
----------
Välkommen till forumet! Använd gärna material härifrån, men ange källan.
Registrera dig som medlem så kan du skriva och läsa mer i forumet!
----------
Maria Kullberg
Företagsutvecklare & Projektledare
Ordförande Nätverk Arbetslivet
0701-45 37 00
Bild
Användarvisningsbild
Maria Kullberg
Site Admin

Re: Samtalsmetodik: Dysfunktionella budskap

Inläggav Maria Kullberg » 23 september 2009, 11:53

Läs också om dysfunktionella kommunikationsstilar:
samtalsmetodik-dysfunktionella-kommunikationsstilar-t253.html
Där får du också lite tips om hur du kan bemöta de olika stilarna i ett samtal.

Vill du ha mer kring frågeteknik? Läs då här:
frageteknik-t241.html
----------
Välkommen till forumet! Använd gärna material härifrån, men ange källan.
Registrera dig som medlem så kan du skriva och läsa mer i forumet!
----------
Maria Kullberg
Företagsutvecklare & Projektledare
Ordförande Nätverk Arbetslivet
0701-45 37 00
Bild
Användarvisningsbild
Maria Kullberg
Site Admin

Återvänd till Kommunikation och lärande i arbetslivet