Auditiv, visuell eller kinestetisk? Hur lär du dig?

Vilken lärstil har du tonvikt på?

Du kan välja 1 alternativ

 
 
Visa resultat

Auditiv, visuell eller kinestetisk? Hur lär du dig?

Inläggav Maria Kullberg » 21 april 2010, 11:13

Auditiv, visuell eller kinestetisk - vilken är din lärstil?

Vi lär oss saker på olika sätt, har olika lätt/svårt att ta till oss information beroende på hur vi får den. De här sätten går att dela in i tre huvudsakliga lärstilar. De flesta människor har en mix av de olika stilarna, men en tonvikt på någon av dem. Det kan vara oerhört nyttigt att fundera på hur just du lär dig saker så att du kan välja dina inlärningstillfällen på ett bra sätt. Kanske kan du se tillbaka på olika situationer och tolka din upplevelse av dem i nytt ljus? Vilka var bra och mindre bra? Traditionell skolundervisning har byggt på främst det auditiva och visuella, vilket för många personer har inneburit en svårighet att ta till sig kunskapen. Ett annat exempel är universitetsutbildningar med mycket storföreläsningar.

Läs och fundera över vilken lärstil du har tonvikten på och vad det innebär för dig!

Auditiv - hörseln
- Du lägger stor vikt vid språket och det sagda ordet.
- Du tycker om att lära dig genom att lyssna på någon och du har lätt för att höra en föreläsning och ta till dig det som sägs. Du upprepar inne huvudet för att memorera/tolka.
- Kanske att du ibland vrider huvudet för att vända örat mot den du pratar med?
- I skolan gillade du läxövningar där du ömsom blev förhörd och förhörde din kompis på läxan.
- Det är både viktigt att prata och att lyssna på andra, att föra en dialog.
- Problemlösning gör du helst i dialog med andra.
- Nya saker vill du gärna att någon berättar om för att du ska förstå vad det är och hur man använder det.
- Du har lättare att komma ihåg namn än ansikten.
- När du lyssnar tar du in hur den andres röst låter, röstläget hjälper dig att tolka budskapet.
- När du blir arg kan du ta till verbala utbrott där din röst spelar en stor roll.
- Du kan bli störd av för mycket oljud och oväsen runt dig.

Visuell - synen
- För dig är det observation som gäller. Du betraktar skeenden runt dig och lär dig saker genom dem.
- Du tycker om att läsa och kan ofta vara en snabb läsare. Du tar till dig och skapar en bild av det du läser.
- Bilder och filmer lär dig mycket.
- Mind-mapping kan vara en bra studieteknik för dig, eftersom du där ritar upp en bild av det du ska lära dig.
- Står du inför en ny situation vill du helst se hur andra löser den innan du själv provar.
- Ska du lösa ett problem vill du gärna skissa upp det på ett papper för att greppa det.
- Ett ansikte är lättare att komma ihåg än ett namn.
- Ansiktsuttryck ger dig ledning för att tolka det som sägs.
- Du tycker om att ha ordning omkring dig och tilltalas av vackra saker.
- Oordning och stök distraherar dig.
- När du pratar gör du ofta det i kortfattad form och du har svårt att lyssna alltför länge.
- När du blir arg kan du sjuda invändigt utan att visa det utåt.

Kinestetisk/taktil - rörelse/känsel
- Kroppsspråket är viktigt för dig, du använder gester och rörelser för att understryka det du säger.
- Du tänker konkret och väger dina ord när du pratar, börjar ofta med ”Det känns som att…” ”Det verkar som om…”.
- Du lär dig bäst genom att prova själv – ”learning by doing” är din grej.
- Ser du ett nytt föremål vill du helst plocka upp det och vrida och vända för att förstå. Kanske skruvade du sönder saker som barn?
- Du vill ha övningar snarare än föreläsningar, och leva dig in i det du ska lära dig. Projekt och rollspel underlättar.
- Du kan ha svårt att sitta stilla längre stunder och kan behöva något att fingra på under en föreläsning.
- Du blir distraherad av andras rörelser och kan få svårt att koncentrera dig om det är mycket rörelse runt dig.
- Du kommer ofta ihåg i vilket sammanhang du har träffat en person, deras historia eller vad de gjort. Sammanhanget är lättare att komma ihåg än namn och ansikte.
- Du tittar på andras kroppsspråk för att tolka deras budskap.
- Du rör gärna personer du pratar med.
- Blir du arg kan du lätt rusa iväg istället för att berätta vad du tänker på.
----------
Välkommen till forumet! Använd gärna material härifrån, men ange källan.
Registrera dig som medlem så kan du skriva och läsa mer i forumet!
----------
Maria Kullberg
Företagsutvecklare & Projektledare
Ordförande Nätverk Arbetslivet
0701-45 37 00
Bild
Användarvisningsbild
Maria Kullberg
Site Admin
 
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 augusti 2007, 09:53
Ort: Kävlinge

Re: Auditiv, visuell eller kinestetisk? Hur lär du dig?

Inläggav Maria Kullberg » 21 april 2010, 12:48

Ska du planera för en utbildning?

Då ska du verkligen fundera igenom ditt upplägg så att du fångar så många som möjligt av deltagarna! Det mest önskvärda skulle vara att varva de olika varianterna så att alla får något med sig. Du kan inte ge alla allt, men du kan ge dem något.

Några snabba tankar:

Det auditiva
brukar komma av sig själv, genom det du berättar men också av det deltagarna själva berättar. Lämna utrymme för den som kanske vill upprepa det du säger för att memorera.

Lägg till det visuella
t ex genom att skriva på whiteboard/blädderblock eller visa PowerPoint. Välj en estetiskt tilltalande miljö som inte tar uppmärksamheten från den visuella personen.

Och det kinestetiska/taktila
Skapa övningar som får dina deltagare att tänka till och verkligen sätta sig in i situationerna eller vad det nu är du pratar om. Låt dem prata med varandra och dela med sig - det skapar en eftertänksamhet/reflektion som snuddar vid learning by doing.
----------
Välkommen till forumet! Använd gärna material härifrån, men ange källan.
Registrera dig som medlem så kan du skriva och läsa mer i forumet!
----------
Maria Kullberg
Företagsutvecklare & Projektledare
Ordförande Nätverk Arbetslivet
0701-45 37 00
Bild
Användarvisningsbild
Maria Kullberg
Site Admin
 
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 augusti 2007, 09:53
Ort: Kävlinge


Återvänd till Kommunikation och lärande i arbetslivet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron