Rösten som arbetsredskap

Rösten som arbetsredskap

Inläggav Maria Kullberg » 24 oktober 2008, 14:39

Rösten som arbetsredskap
I veckan var jag på ett mycket inspirerande frukostseminarium med Susanne Hedin från Retorikbyrån i Lund. Det handlade om hur vi använder rösten, med extra fokus på arbetet.

Rösten är ett instrument som vi påverkar genom hur vi använder: röstläge, styrka, klang, tempo, melodi, betoningar, pauseringar och artikulation.

Förväntningar utifrån en persons röst
En persons röst får oss att tänka och anta olika saker om den personen, baserat på våra erfarenheter och fördomar. Och vi har normer för vilka rösttyper som passar in i olika yrkeskategorier. En person som pratar långsamt, lågmält och med ett ljust röstläge tänker vi har ett jobb som t ex förskollärare, och vi skulle inte se den personen som någon med en maktposition. Polisen t ex tänker vi ska tala högt och tydligt med ett mörkare röstläge och styrka i rösten.

:arrow: Vilken rösttyp är förväntad inom ditt yrkesområde?

Avslappnade käkar
Susanne pratade också om vikten av att vara avslappnad i käkarna när vi ska prata. Käkmusklerna hänger samman med både tungans och strupens muskler, och strupmusklerna i sin tur hänger samman med lungornas muskler. Spänner jag mig i käken hänger övriga muskler med, och det påverkar hur min röst låter. Är jag spänd får jag en tunn, oartikulerad och ansträngd röst som inte bär. Slappnar jag av och låter tyngdlagen råda i kroppen, får jag en bättre klang och kan tala med en mer behaglig röst. En avslappnad röst är trevligare och lättare att lyssna på - alltså når jag bättre ut med mitt budskap.

Styr hur budskapet går in
Med hjälp av pauseringar, betoningar och artikulation kan jag sen styra vilka delar av mitt budskap som åhörarna ska komma ihåg. En person som pratar entonigt utan nämnvärd satsmelodi har svårare att få folk att minnas det hon har sagt. Att göra en paus innan ny information är också ett bra och enkelt knep.

:arrow: Lyssna på hur folk runt omkring dig använder sin röst, och fundera över hur du själv låter!

Retorikbyråns hemsida där du kan hitta mer bra tips:
http://retorikbyran.nu/
----------
Välkommen till forumet! Använd gärna material härifrån, men ange källan.
Registrera dig som medlem så kan du skriva och läsa mer i forumet!
----------
Maria Kullberg
Företagsutvecklare & Projektledare
Ordförande Nätverk Arbetslivet
0701-45 37 00
Bild
Användarvisningsbild
Maria Kullberg
Site Admin

Re: Rösten som arbetsredskap

Inläggav Lin » 4 augusti 2010, 17:36

Vissa har behagliga röster som man kan lyssna på länge och bara njuta, det tror jag nog är medfött. Jag brukar läsa in saker för att lyssna på när jag är ute och går men min röst håller inte, den är raspig och bryts då och då, vet inte varför. Möjligen skulle jag kunna träna upp den men troligen aldrig till den gräns när någon tycker att den är behaglig att lyssna till, när inte ens jag själv gillar den.
Lin

Återvänd till Kommunikation och lärande i arbetslivet