Filmen The Secret

Filmen The Secret

Inläggav Maria Kullberg » 19 mars 2008, 13:01

Jag såg filmen The Secret. The Law of Attraction i förra veckan. Det är ingen film som går på bio utan du får köpa eller låna den. Kanske den går att hitta på nätet någonstans? Jag hade hört talas en hel del om filmen innan och var väldigt nyfiken på vad som gjorde den så intressant för så många människor runt om i världen.

Mitt första och absolut starkaste intryck är att det är en väldigt amerikansk film. Grunden är på något vis "the american dream" - att du ska lyckas, tjäna pengar och komma uppåt statusmässigt. Exemplen på vad man kan uppnå om man tillämpar "the Secret" är drömbil, drömvillan, drömcykeln, att tjäna en miljon dollar osv. Mycket lite i den handlar om andra aspekter av livet.

Budskapet i filmen är enkelt men gott - du kan om du vill. Allt handlar om hur du tänker. Våga tro på dig själv! Du kan göra det du vill, bara du tror på dig själv. Visualisera det du vill uppnå för dig själv, och du kommer att komma dit. "The Law of Attraction" - attraktionslagen - går ut på att du drar till dig det du tänker på. Tänker du att olyckor drabbar dig, ja, då kommer olyckor att drabba dig. Tänker du att du bara får räkningar i brevlådan, ja, då är det det du får. Om du istället tänker att du ofta får utbetalningar i brevlådan, ja, då är det det som kommer. Tänker du att du kommer att lyckas, ja, då gör du också det.

Filmen handlar inte så mycket om att uppnå lycka som att uppnå det du sätter dig för. Grundbudskapet matas in om och om igen med olika infallsvinklar, och exemplen illustreras med hjälp av skådespelare. Däremellan pratar ett antal personer som tror på "the Secret", och de ger sina vittnesmål och förklaringar till hur det fungerar. Det hela varvas även med citat, ömsom tagna från kända personer som Einstein, Graham Bell m fl, ömsom formulerade av filmens skapare. Citaten viskas fram samtidigt som de framträder mot en bakgrund som är som hämtad direkt ur filmen daVinci-koden.

Filmen vill göra anspråk på att hemligheten, the Secret, är en 2000 år gammal kunskap som har blivt bortglömd, och att de nu återuppväcker den. Kanske kan man se det så, men man kan också se det som en visdom som en del människor har och andra inte.

Hur som helst så kan jag känna att budskapet i sig är värt att spridas, men jag hoppas att den som ser filmen gör det med en sund distans och tar det hela med en nypa salt.

Har du sett filmen? Vad tyckte du? Det är ju en ganska speciell film som jag tror uppfattas helt olika av alla som ser den. Berätta gärna vad du tänkte på när du såg den!
----------
Välkommen till forumet! Använd gärna material härifrån, men ange källan.
Registrera dig som medlem så kan du skriva och läsa mer i forumet!
----------
Maria Kullberg
Företagsutvecklare & Projektledare
Ordförande Nätverk Arbetslivet
0701-45 37 00
Bild
Användarvisningsbild
Maria Kullberg
Site Admin

The Secret på nätet

Inläggav Maria Kullberg » 19 mars 2008, 20:45

Officiell hemsida:
http://www.thesecret.tv/

På svenska:
http://www.thesecret.se/

Filmens första 20 minuter på Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=_b1GKGWJbE8
----------
----------
Maria Kullberg
0701-45 37 00
Bild
Användarvisningsbild
Maria Kullberg
Site Admin

Re: Filmen The Secret

Inläggav Lin » 4 augusti 2010, 17:27

Jag har filmen och den har ett bra budskap. Det finns någon miljon uppföljare/efterföljare etc. Sen tar den förstås inte upp allt, man måste köpa åldermannen Bob Proctors 11 sanningar som inte Secret berättar för att få veta det. Om man köper den finns troligen några till ... Det som är typiskt amerikanskt är att de säljer åt varandra och man kan skriva en hel kilometer om nästan ingenting. Man ger en liten godbit här och var för att man ska fortsätta läsa men i slutändan inser man ändå att det lilla man fick för den tid man la ner var allt för lite.

Att sälja åt varandra tycker jag annars är trevligt, det borde vi också göra i högre utsträckning, vi är av någon anledning lite snåla på att hjälpa någon som inte tillhör den inre kretsen, tillhör samma sociala grupp, ålder eller ser ut på ett visst sätt.

Boken The Science of Getting Rich av Wallace Wattles skrevs 1910, den finns att ladda hem gratis och ger en hel del aha-upplevelser och nya infallsvinklar.
Lin

Re: Filmen The Secret - ett litet tillägg

Inläggav Lin » 4 augusti 2010, 17:30

Filmen handlar om attraktionslagen, en av de universella lagarna, ungefär som lagen om orsak och verkan eller gravitationslagen. Det man lägger fokus på drar man till sig, vare sig det är bra eller dåligt.
Lin

Re: Filmen The Secret

Inläggav Maria Kullberg » 9 augusti 2010, 14:59

Ja, det är uppenbarligen en välsmord affärsverksamhet bakom boken och filmen. Det är garanterat inget som har lämnats åt slumpen, utan någon såg potentialen i det här från början.

Jag kände mig själv ganska mätt av att ha sett filmen - tycker jag hade med mig så mycket själv redan innan att det var väldigt lite nytt i filmens budskap.

Det jag däremot gillade var metoden "visionboard". Ett roligt och effektfullt sätt att konkretisera det man vill se i sin framtid! Sen behöver ju inte det vara en rejäl amerikansk mansion med swimmingpool stor nog för simningsVM i (som mannen i filmen sätter upp på sin tavla och sedan köper sig). ;)
----------
----------
Maria Kullberg
0701-45 37 00
Bild
Användarvisningsbild
Maria Kullberg
Site Admin

Återvänd till Personlig utveckling