25 a § LAS

Jessica Stålhammar hjälper dig gärna med enklare juridiska frågeställningar kring arbetsrätt.

Moderator: Jessica Stålhammar

Kategoriregler
Bild

Jessica Stålhammar, från advokatfirman Gärde Wesslau, svarar på dina arbetsrättsliga frågor; anställningsvillkor, förmåner, uppsägningar, fackliga förhandlingar m m.

Bli medlem så kan du ställa frågor till henne! Det är gratis och går snabbt att registrera sig (länk i menyn högst upp på sidan).

25 a § LAS

Inläggav Helena » 29 juli 2010, 11:14

Hej! Jag jobbar 75% på ett äldreboende och har i flera års tid försökt få högre sysselsättning och har sökt detta hos min arbetsgivare. Problemet är att jag blivit förbisedd varje gång. Arbetsgivaren har inte tagit någon hänsyn till anställningstid eller senioritet. När det har funnits möjlighet till ökad sysselsättning har timmarna portionerats ut till övrig personal och jag har blivit "över". Enligt 25 a § LAS står det inget om att man kan avtala bort företrädesrätten vid deltidsanställning. Mitt arbete har kollektivavtal med kommunal, AB05. Jag har visat skriftligt och muntligt intresse MÅNGA gånger. Nu undrar jag om man verkligen får göra på detta viset?!
Helena

Re: 25 a § LAS

Inläggav Jessica Stålhammar » 1 september 2010, 18:15

Hej, du har inte avtalat bort företrädesrätten och skall således vara aktuell för ev upptrappning i sysselsättningsgrad. Detta om det inte finns avvikande bestämmelser i kollektivavtalet.

MVH
Jessica Stålhammar
Användarvisningsbild
Jessica Stålhammar
Expert

Återvänd till Arbetsrättsjuristen