Samtalsmetodik: Dysfunktionella kommunikationsstilar

Samtalsmetodik: Dysfunktionella kommunikationsstilar

Inläggav Maria Kullberg » 19 maj 2009, 12:51

Dysfunktionella kommunikationsstilar

Om man ser kommunikationen som något som ska bidra till att skapa en bättre relation mellan mig och den jag kommunicerar med, så kan man också se att det finns dysfunktionella sätt att kommunicera.

Blidkande
Självutplånande, tar på sig all skuld. Här hittar du martyren som verkligen tar på sig ansvaret för allt och alla, och inte låter andra bära sin del av det som händer. Leder till en komplicerad diskussion om flera är inblandade i en konflikt och någon tar på sig allt ansvar. Om en person inte ser att alla har sin del, blir det svårt att reda ut allt på ett konstruktivt sätt.
- För att komma vidare i samtalet: "Jag märker att du känner ett stort ansvar för det som har hänt, men som jag uppfattar det så är vi fler som har ett ansvar i att det har blivit så här."

Klandrande
Hittar fel hos andra. Här hittar du martyren som tar på sig all skuld verbalt, men som med hela sitt kroppsspråk och röstläge visar att hon egentligen tycker att det är andras fel. Att inte vilja kännas vid egna tillkortakommanden kan lätta ett dåligt mående för tillfället, men knappast i längden eftersom det skapar dåliga relationer till andra.
- För att komma vidare i samtalet: Bolla tillbaka bollen. "Hur tycker du att vi ska gå vidare?" "Vad är du beredd att göra för att det ska bli bättre?"

Kalkylerande
Till synes känslolös. Använder gärna långa och intellektualiserade ord för att slippa ta tag i sina egna och andras känslor. Exempel från boken jag tipsar om nedan: ”Med tanke på det emotionellt exalterade tillstånd du för närvarande befinner dig i, finner jag det lämpligare att ajournera denna diskussion tills din adrenalinkoncentration ligger inom normalvariationen.” Lite överdrivet kanske, men jag tror du förstår principen.
- För att komma vidare i samtalet: "Tycker du att det här är svårt att prata om?" Fundera på vad som är viktigt i samtalet. Att pressa en person som försöker skjuta undan sina känslor kan leda till ett känslomässigt sammanbrott.

Avledande
För bort samtalet om det blir känsligt. Vem har väl inte träffat på personen som ständigt byter samtalsämne när det börjar bli hetsiga diskussioner eller känsliga ämnen? "Nej, nu ska vi inte bråka." "Vem vill ha mer kaffe?" "Har ni sett - nu regnar det ute!"
- För att komma vidare i samtalet: "Tycker du att det här är svårt att prata om?" "Jag tycker att det är viktigt att vi försöker reda ut det här."

Läs mer:
Familjeterapins grunder - ett interaktionistiskt perspektiv av Lundsbye, Sandell, Ferm, Währborg, Petitt och Fälth
----------
Välkommen till forumet! Använd gärna material härifrån, men ange källan.
Registrera dig som medlem så kan du skriva och läsa mer i forumet!
----------
Maria Kullberg
Företagsutvecklare & Projektledare
Ordförande Nätverk Arbetslivet
0701-45 37 00
Bild
Användarvisningsbild
Maria Kullberg
Site Admin

Återvänd till Kommunikation och lärande i arbetslivet