Stegräknaren - en personlig tränare i fickan?

Leg. sjukgymnast Anna Netterheim ger tips och råd för hur du själv kan ta hand om din kropp och påverka din fysiska arbetsmiljö.

Moderator: anna netterheim

Kategoriregler
Bild

Anna Netterheim, leg sjukgymnast, inspirerar till hur du kan ta hand om din kropp så att den håller hela ditt arbetsliv.

Bli medlem så kan du ställa frågor till henne! Det är gratis och går snabbt att registrera sig (länk i menyn högst upp på sidan).

Stegräknaren - en personlig tränare i fickan?

Inläggav anna netterheim » 15 juni 2009, 22:37

För något år sen var Stegräknaren ny och het.
Många har nog provat den, och som så många andra prylar blir den liggande efter ett tag.
Batterier som är slut, tävligen på jobbet är till ända.

Men nu när jag har påminnt dig är det dags igen.
Leta rätt på den, fixa batterier och utmanna dig själv.
8000 - 10 000 steg om dagen ger hälsoeffekter. Men börja på din egen nivå. Sätt mål, din lilla kompis till stegräknare kommer att heja på dig.

Vill du ha mer stöttning och uppmuntran. Skriv och berätta hur det går!
Anna Netterheim
Leg. sjukgymnast
Användarvisningsbild
anna netterheim
Expert

Inläggav Maria Kullberg » 17 juni 2009, 12:29

Jag måste ärligen erkänna att jag aldrig har vågat ta på mig en stegräknare... Tänker att jag har ett alldeles för stillasittande jobb... Men kanske att jag skulle testa ändå för att se vad jag hamnar på i stegmängd en vanlig dag.

Visst är det så att räknaren inte känner av när man cyklar? Jag tar cykeln när jag ska kortare sträckor, så där försvinner väl en del steg.
----------
Välkommen till forumet! Använd gärna material härifrån, men ange källan.
Registrera dig som medlem så kan du skriva och läsa mer i forumet!
----------
Maria Kullberg
Företagsutvecklare & Projektledare
Ordförande Nätverk Arbetslivet
0701-45 37 00
Bild
Användarvisningsbild
Maria Kullberg
Site Admin

Re: Stegräknaren - en personlig tränare i fickan?

Inläggav anna netterheim » 30 augusti 2009, 19:25

Tyvärr ger inte cyklingen några steg. Men som sagt man kan använda den på olika sätt. För att kolla en enskild dag eller en speciell sträcka. (Själv hade jag den på en shoppingtur i London, det blev många steg på en helg)

Nya rön visar att stegräknaren är ett bra hjälpmedel för att kontrollera att promenaden sker tillräcklingt intensivt.
100 steg/minut är det som gäller, och jag tror de flesta kommer märka att de klarar detta mål.
Så, alla trevliga läsare, på med stegräknaren och gå din vanliga runda. Ta tiden och räkna sen ut hur många steg i minuten du tagit.
Användarvisningsbild
anna netterheim
Expert

Återvänd till Sjukgymnasten