Hej Maria.
lessen att du har fått vänta på svar, semestern kom ivägen.
Träningsbollar är jättebra. Precis som du skriver är den att alternativ att sitta på vid skrivbordsarbete. Jag berörde det lite i "Gör det själv" ergonomin.
Nu har du köpt en boll med 75 cm i diameter, standard tycker jag annars brukar vara 65 cm, för att sitta på, om man är mellan 165 - 170 cm och har normal långa ben. Det man ska tänka på är att många bollar se fullt uppblåsta ut, innan de uppnått sin fulla storlek. Har man svårt att fylla dem ordentligt, kan man att ta den till en bensinmack eller annat ställe med kompressor pump
Ett bra sittande på bollen:
1,välpumpad boll. Syftet är att den ska vara ostadig och att du får jobba med upprättningsmuskulaturen hela tiden.
2. båda fötterna i golvet, hur långt fram du sitter är relaterat till bollens storlek och bordets höjd.
3. Studsa lite upp och ner. Försök att bara känna var mitten i bålen är,titta rakt fram. Genom att studsa ett tag kommer du så småningom hamna i mitten och få fram ryggens naturliga krökningar.
4 Du kommer att bli trött i ryggen till att börja med = träning. Utöka tiden successivt
Det finns en mängd andra övningar, brukar oftast levereras bilder till bollarna. Generellt kan jag säga att bollen utmanar bål, stabilitet och koordination. Ju hårdare boll = ju svårare blir det. Olika storlekar passar till olika övningar, så man får välja vad som passar en själv. Bollar framkallar ofta lustkänslor och själv blir jag glad av att träna på boll.
Roligt är att bara lägga sig på mage på bollen och rulla så långt fram som möjligt, och kanske försöka putta en annan liten boll till katten elleett barn.
Göra armhävningar med ben/bål på bollen eller använda den att göra rygglyft över är kanske inte det alla betraktarr som roligt, men effektivt.
Ryggliggande med bollen under skuldrorna och knäna i 90°, fötterna i golvet får rygg och mage jobba ordentligt för att klara stabiliteten.
Lite kuriosa i sammanhanget är namnet på dessa stora träningsbollar. Som sjukgymnast har vi jobbat med dessa i flera årtionden, och alltid kallat dem för Bobathbollar efter en känd sjukgymnast inom strokerehabilitering. Bollarna var rätt dyra runt 500 kr och fick beställas från speciella företag. Och så hux flux, en vacker dag så hade gymen tagit in pilatesträningen och bollen fanns i sportaffären för en överkomlig peng. Så nu heter de ofta pilatesboll och är oftast grå. Jag väntar med spänning på när jordnötsbollen finns i var mans källare.
Grundningsövningarna vi gjorde på mingelkvällen är svåra att beskriva i ord, bör nog bäst upplevas. Jag ska fundera på det.