Varning för Panlegis

Varning för Panlegis

Inläggav Maria Kullberg » 26 februari 2010, 21:03

Idag fick jag ett utskick från ett företag som jag bara häromdagen fick en varning om. Jag vill vidarebefordra den varningen! De erbjuder hjälp med att registrera aktiebolag, skriver de.

Personen som varnade hade ringt det svenska nummer som finns i brevet för att fråga om det hela. Hon tackade nej men fick ändå en stor summa pengar dragen från sitt konto. De påstår att hon beställt deras tjänst.

Tittar du noga på brevet ser du att de är från Malta och bara det är en varningssignal, tycker jag. Så ta det lugnt och släng brevet!

För övrigt lär det väl vara på gång med en förenkling av reglerna för att starta AB. Halva beloppet och inget krav på aukt revisor.
----------
Välkommen till forumet! Använd gärna material härifrån, men ange källan.
Registrera dig som medlem så kan du skriva och läsa mer i forumet!
----------
Maria Kullberg
Företagsutvecklare & Projektledare
Ordförande Nätverk Arbetslivet
0701-45 37 00
Bild
Användarvisningsbild
Maria Kullberg
Site Admin

Re: Varning för Panlegis

Inläggav PanLegis » 21 april 2010, 14:51

Hej Maria,

Tråkigt att läsa om din bekants upplevelse och uppfattning av oss och vårt arbete. På grund av sekretess kan vi dessvärre inte kommentera enskilda klienters ärende publikt. Det jag kan säga dock är att alla beställningar vi får in per telefon spelas in och vi belastar inte ett kort utan att givetvis berätta det för kunden, få OK och självklart informerar vi också om den exakta summan. Hon är vamt välkommen att höra av sig till vår kundtjänst på telefon 08-40006200. Jag är säker på att vi kan lösa detta ärende och uppenbara missförstånd i kommunikation. Som Europas ledande leverantör av bolagsbildningar och andra bolagstjänster, så är det självklart vårt ansvar att se till att alla våra kunder är tillfredsställda.

Gällande vårt val att lägga vårt huvudkontor på Malta så är det inte alls konstigt. Många stora företag väljer att driva via Malta på grund av att det finns många möjligheter och positiva aspekter. För det första är det ett oerhört stabilt och säkert land att göra affärer med. Malta har en hög ekonomisk, legal och politisk stabilitet och dessutom bedriver landet en mycket fördelaktigt skattepolitik. Befolkningen på ön är språkbegåvad och det faktum att företagsspråket är engelska minskar dessutom hindren för näringsidkare att komma in på marknaden.

Det kan även tilläggas att vi inte endast har kontor på Malta utan även i England (London) samt representanter i både Sverige och Norge.

Med vänlig hälsning,
Amanda Merrigan
PanLegis

Inläggav luden » 8 augusti 2010, 17:08

Panlegis verkar fint på ytan men där tar man fel. Jag blev själv lurad.

"vi belastar inte ett kort utan att givetvis berätta det för kunden, få OK och självklart informerar vi också om den exakta summan."

Jo tjena ni drar pengar på kortet oavsett om man säger ja eller nej!! Var tvungen att avsluta det kortet jag använde 1 år innan och sagt upp avtalet! Ren Scam.

Så nu kräver dem mig på dryga 2000 kronor. Men vart är mina c:a 5000 jag kräver tillbaka för att ni inte gjorde det som var avtalat? Jo dem sitter ni och gottar er åt! Sen att ni är registrerade i Malta och allt pappersarbete kommer därifrån så ser jag mina chanser att få tillbaka mina 5000 som små. Och mina bekanta som också skulle använda Panlegis blev blåsta dem med men dem hann inte avsluta sina visakort. så dem blev blåsta på 7000 var. Summan för hela kalaset för oss alla blev 30-40 000 back utan resultat!

Så för att sammanfatta: Lita på mig ANVÄND INTE PANLEGIS, REN SCAM OCH DEM SITTER OCH PILLAR NAVELLUDD SÅ FORT DEM HAR FÅTT PENGARNA.
luden

Inläggav Maria Kullberg » 9 augusti 2010, 14:03

Intressant och viktigt att höra din upplevelse, luden, men tråkigt att höra att ni är flera som har blivit drabbade. Man använder gärna sina tusenlappar till annat...

Jag vet inte hur det gick sedan för min bekant, kanske skulle kolla upp det vid tillfälle...

Själv får jag både mail och brev från Panlegis då och då, något jag gärna skulle slippa. :evil:

Jag tackar för ditt svar också, Amanda, men jag känner mig långt ifrån trygg med det utan fortsätter uppmana folk till försiktighet i kontakten med er.
----------
----------
Maria Kullberg
0701-45 37 00
Bild
Användarvisningsbild
Maria Kullberg
Site Admin

Inläggav qwerty » 18 oktober 2012, 19:35

Jag var intresserad av tjänsten och blev kontaktad av säljaren (Peter) från PANLEGIS (tel: 0840006200) samt fått de informationerna som jag ville. Samtalet avslutad med det att jag skulle återkomma efter jag bestämt mig. Idag den 18 oktober 2012 kl:18:03 blev jag kontaktad igen av Peter från PANLEGIS med frågan om jag bestämde mig. Efter att jag svarade att inte riktig och att jag i så fall kommer ringa de själv så sa han - vad väntar jag på, att han inte tycker om obestämda kunder, han blev riktig otrevlig och till sist lagt han på luren!

Just idag jag driver enskild firma och det går tillräcklig bra till att istället starta aktiebolaget. Klart att man söker efter det bästa och ofta tar det sin tid! Kanske han inte tycker om utlänningar ;)

Jag tackar att Peter på sådant sett varnade mig mot PANLEGIS! Jag vill inte tänka vad skulle det hända efter man tecknad avtal med PANLEGIS

Info:
Firma: PANLEGIS Tel: 0840006200 Webb: http://www.panlegis.se
qwerty

Inläggav Zippo56 » 21 februari 2014, 11:19

Jag blev igår uppringd av en Niklas Ryegård, som pratade i 20 min. om hur man kunde få hjälp med att
starta och driva företag med hjälp av sina tjänster.

Blev lite misstänksam när han på slutet av vårt samtal begärde att få mina kort uppgifter så han
kunde dra en avgift som täcker edra kostnader för tjänster.
Och mig veterligt har jag inte varit in på deras sida och anmält mig för någon företags-bildning,
som han påstod.

Så nu vill jag inte ha något med detta att göra för jag misstänker att detta bara är ytterligare ett
skoj-företag som vill lura åt sig pengar av lättlurade människor som är lätta att övertala.
Har idag läst massor av inlägg på internet om varningar för detta företag. Och dessutom bara en
sådan sak att dom har sitt huvudkontor på Malta säger ju en hel del om att detta inte är att lita på.

Så nu vill även jag varna er för dessa typer av "skojare" som pratar som en robot så man nästan
inte får en syl i vädret själv. Nej.. opinion mot dess typer av hycklare som inte kan skaffa sig ett vanligt
hederligt arbete som vi övriga, utan ska förstöra för oss och sätta oss i ekonomiska trubbel,
och lättvindigt bara sno våra pengar som vi aldrig får se röken av mera.
Zippo56

Inläggav Maria Kullberg » 3 mars 2015, 15:33

Nu har jag blivit uppringd en gång idag och en gång för någon vecka sedan. Ett par månader dessförinnan var det ytterligare en som ringde mig. Den gemensamma anledningen för dessa tre samtal var att de blivit kontaktade av en Niclas Ryegård.

Råkar du ut för något liknande som dessa berättelser nedan; polisanmäl!

1. Den som ringde runt jul hade blivit lurad att lämna ut sitt kortnummer och fått pengar dragna och var helt förtvivlad över detta. Har man inte pengar att strössla med så är det inte speciellt roligt att bli av med det lilla man har. Varken i jultider eller annars.

2. Den andra hade en affärsidé på lut och hade funderingar kring vilka vägar den skulle ta framöver. Kompanjonen hade blivit uppringd av Niclas Ryegård och haft flera samtal, om jag förstod rätt. Panlegis skulle hjälpa dem att starta aktiebolag om de satte in en uppstartsavgift. De hade hunnit lämna ut kortnummer men också hunnit spärra det innan något drogs.

3. Den som ringde idag (NN) hade också haft flera samtal med Niclas Ryegård. Han hade presenterat sig med att han kom från ett företag (som har bett att få sitt namn borttaget från denna artikel) och att han fått in NNs intresseanmälan på deras hemsida. Därför ringde han för att se hur han kunde hjälpa till. "Offret" i det här fallet bedriver hobbyverksamhet, har aldrig ens funderat i banor om att starta företag. Men Niclas förklarade hur många stora fördelar det skulle vara att driva företag med möjlighet att dra av moms o s v, så NN ville höra mer. S k SUF-bolag skulle vara lösningen. När samtalet gick alltför snabbt och pushigt sa NN ifrån "jag vill veta mer men det går för snabbt, du kör över mig nu". Då "kopplade" Niclas samtalet till sin chef som tog över och pratade lugnt och informativt. Även en tredje person blev inkopplad i samtalen. Det gick generellt i ett högt tempo där tonen var att det var självklart att det skulle bli ett ja från "kunden". Till slut gick NN med på att lämna sina kortuppgifter men sa samtidigt hela tiden sig inte vara redo att fatta beslut. Kort efter det var pengar dragna, ca 6 000 kr. I efterhand kan inte NN förstå hur det gick till, eftersom NN alltid är noga med sådant här annars. Det mest beskrivande är att det var hjärntvätt som pågick, säger NN.

När pengarna var dragna ringde NN upp Panlegis och fick prata med Niclas Ryegård. Han ombads att omedelbart sätta tillbaka pengarna, och inte vänta de 3-5 bankdagar som han sa att det skulle ta. Det gjordes efter/under hot om polisanmälan.

Telefonnumret som NN blev uppringd från var 08-40006200.

Sammanfattningsvis:
Blir du kontaktad av någon som föreslår att du ska starta SUF-bolag - kolla upp fakta ordentligt. Det är inte alls säkert att detta är bra för dig. Har du kollat upp all fakta du kan och bestämmer dig utifrån det, så har du förmodligen hittat en bra väg. För de allra flesta är det inte rätt väg för att bedriva ett långsiktigt hållbart företag.

- Om du har råkat lämna ut ditt kortnummer och blivit av med pengar. Polisanmäl!!!
- Om du har varit på väg att bli av med pengar på det här sättet. Polisanmäl!!!

Det är bra om Polisen får grepp om hur vanligt det här är. Många bäckar små...

Det handlar inte om att de drabbade är godtrogna eller dumma, utan de har blivit utsatta för bedrägeri (-försök) helt enkelt. Det är ofta inte förrän du stöter på en sådan situation som du kan förstå hur det går till.

------

SUF-bolag och andra tjänster
På Panlegis och andra sajter säljs tjänster för att starta upp företag. Vad jag kan förstå så kan man för runt 3 000 kr köpa tjänsten att få sig tillsänt en uppsättning dokument som ska skrivas under och skickas in till Bolagsverket. Det står att det bara är att signera, men hur de skulle kunna gissa vilken bolagsordning och verksamhetsbeskrivning du vill ha begriper jag inte. Utöver den pengen de tar ska du betala de vanliga avgifterna för att registrera företag samt sätta in aktiekapital. Så de tar betalt för att skicka något till dig som du med stor fördel fyller i direkt på http://verksamt.se (en sajt som är ett samarbete mellan Skatteverket, Bolagsverket och Tillväxtverket). Denna typ av tjänst är inget jag skulle rekommendera.

Sen finns det en typ av tjänst som måste vara något av ett kryphål för att slippa sätta av aktiekapitalet på 50 000 kr. SUF-bolag kallas det - Svenskt Utländskt Företag. Man registrerar ett limited-bolag i England, låter det ligga vilande där, och öppnar filial i Sverige. Låter meckigt och otryggt att sätta sig i knät på ett företag med något som är svårt att förstå regelverket kring.

Jag har gjort en snabb koll med Bolagsverket och de poängterar att när man har en filial i Sverige och bolag utomlands, blir filialen ingen egen juridisk person. Många tror att det är ett Aktiebolag man får, men det är det alltså inte. Det enda du får är ett namnskydd. Det finns också statistik på att 25% fler med filial som företagsform har skulder hos Kronofogden. Det kan innebära problem med din trovärdighet och därmed att få vissa kunder. Vid en juridisk tvist är det bolaget i England som är den juridiska parten och du behöver sätta dig in i vad som gäller då. Överväger du detta alternativ? Kontakta myndigheter för att kolla upp alla regler och kanske även en jurist som kan bolagsrätten utan och innan. Börja med att läsa om filial här: http://www.bolagsverket.se/ff/foretagsformer/filial

Bolagsverket säger att det finns ett par företag som agerar ombud i många fall när det gäller filialer, bl a Panlegis. Bolagsverket gör ingen koll av ombuden utan har endast till uppgift att se till att företagsregistreringen för kunden blir korrekt. Många kunder hör av sig och har inte riktigt förstått vad de har registrerat för typ av bolag.
----------
----------
Maria Kullberg
0701-45 37 00
Bild
Användarvisningsbild
Maria Kullberg
Site Admin

Inläggav Maria Kullberg » 7 januari 2016, 19:11

Tyvärr verkar det här fortsätta. Rätt som det är blir jag kontaktad av någon som blivit lurad att lämna ut sitt kontonummer. "Du behöver inte bestämma dig nu men ta fram kortet nu, så tar vi de här uppgifterna så länge, så är allt klart när du är redo att köra igång tjänsten." Ungefär så har diskussionen gått i samtalet med Panlegis. Och sen har pengar dragits från kontot...
----------
----------
Maria Kullberg
0701-45 37 00
Bild
Användarvisningsbild
Maria Kullberg
Site Admin

Inläggav ullan » 3 augusti 2016, 09:38

Jag råkade ut för samma i måndags. Efterfrågade informationsbroschyr om deras tjänster via hemsidan men blev uppringd av företaget istället. Jag sa att jag var intresserad av information men säljaren lyckades ändå få mig att lämna ut kontonumret till ett av mina kort trots att jag aldrig brukar göra det annars. Så här i efterhand tänker jag att taktiken var att uttrycka sig otydligt för att sen säga att nej, nu har du redan betalt, det går inte att ändra, det är ju en företagstjänst, ingen ångerrätt.
Känner mig grundlurad, både av dem och av mig själv att gå på den bedrägliga säljtekniken.
Nu har jag spärrat mitt kort och reklamerat hos banken för att stoppa betalningen samt skickat tillbaks e-fakturan till panlegis support med anteckning om att jag bestrider pga bedräglighet. Vet inte hur det kommer att gå. Nästa steg får bli polisanmälan, men hoppas på att få meddelande om att de tar tillbaks köpet självmant.
ullan

Inläggav Maria Kullberg » 16 september 2016, 15:28

Hur har det gått för dig, ullan?

Det verkar vara en återkommande taktik det där - att ringa upp istället för att bara skicka broschyren man trodde man beställde. Som du har sett är du inte den enda som blivit avlurad ett kort- eller kontonummer på det viset via telefon.

Det där med att det är en "företagstjänst" tycker jag låter som sanning med modifikation. Det är ju en privatperson som köper tjänsten att registrera ett företag. Du är uppringd som privatperson och avtalet är ingånget med dig i den egenskapen. Alltså bör ångerrätten gälla i helt vanlig ordning. Och det är säljarens ansvara att bevisa att det finns ett ingånget avtal där köparen har förstått avtalets innebörd.

Spara ditt skickade mejl med den bestridna e-fakturan. Det är den som gäller som tidpunkt för ditt bestridande.
----------
----------
Maria Kullberg
0701-45 37 00
Bild
Användarvisningsbild
Maria Kullberg
Site Admin

Inläggav Uliana » 25 oktober 2017, 10:36

När du står inför att starta aktiebolag finns många frågor att ta ställning till och regler att hålla reda på.
Användarvisningsbild
Uliana

Inläggav Lisashusse » 9 oktober 2018, 15:40

Någon som vet hur det går till att avsluta det Engelska Holdingbolaget?
Bolaget har aldrig använts påstår ägaren.
Lisashusse

Inläggav SmedStefan » 22 oktober 2018, 17:50

Har idag blivit uppringd av dem och genom ett forserat samtal blivit övertalad att starta suf, holdingbolag och tydligen öppna två bankkonton till en kostnad av 32000 kr...
Jag har inte besvarat deras mail eller öppnat dem som de sa krävdes som bekräftelse. Inte undertecknat något och skickat tillbaka och jag har skrivit till dem att jag vill att köpet hävs?
Pengarna blev preliminärt dragna direkt och jag vet inte om det går att stoppa.
Några tips?
SmedStefan

Inläggav Maria Kullberg » 25 april 2019, 17:43

Panlegis verkar bedriva sin verksamhet under namnet Global Corporate Services numera. Människor fortsätter bli lurade på precis samma sätt som tidigare.
----------
----------
Maria Kullberg
0701-45 37 00
Bild
Användarvisningsbild
Maria Kullberg
Site Admin

Inläggav Peter » 30 april 2020, 12:27

Ja, tyvärr, de är fortfarande aktiva och fortsätter med sitt bedrägeri. Dessvärre verkar det att det är svårt att få hjälp att blir av med.
Ett fall som jag undrar är hur det är möjligt att bolaget kan skapa en filial utan några som helst medgivande från den som de sätter som direktör i bolaget i England? krävs det inga som helst underlag för en så viktig sak?
Som sekreterare sätts in ett annat bolag som de styr över. skrämmande omman inte få ha koll på sitt eget bolag.
Fakturor kommer från Panama, troligtvis brevlåda. gör det för att det ska bli svårare att bestrida?
Länge var det tyst. men sen...
Trots att de fick information att man inte ville ha deras tjänster och krav på återbetalning då de inte levererade vad de sade, så verkade det svårt att få tillbaka pengar. väl det är i så fall sura läropengar...
Sen skickade de faktura igen. hotade med inkasso. dagligen kommer nya hot.
Polisen lade ner ärende, Konsumentverket ville inte syssla med det. Försäkringsbolag drar sig med rättshjälp då de har sitt sätte på Malta. Det är ju knappt möjligt att få en advokat som vill hjälpa.
Inte så konstigt att de kan fortsätta med sina bedrägerier. Med andra ord en mardröm....
Vad kan man göra för att bli av med de?
Peter

Återvänd till Entreprenörskap/företagande