Nu har jag blivit uppringd en gång idag och en gång för någon vecka sedan. Ett par månader dessförinnan var det ytterligare en som ringde mig. Den gemensamma anledningen för dessa tre samtal var att de blivit kontaktade av en Niclas Ryegård.
Råkar du ut för något liknande som dessa berättelser nedan; polisanmäl!1. Den som ringde runt jul hade blivit lurad att lämna ut sitt kortnummer och fått pengar dragna och var helt förtvivlad över detta. Har man inte pengar att strössla med så är det inte speciellt roligt att bli av med det lilla man har. Varken i jultider eller annars.
2. Den andra hade en affärsidé på lut och hade funderingar kring vilka vägar den skulle ta framöver. Kompanjonen hade blivit uppringd av Niclas Ryegård och haft flera samtal, om jag förstod rätt. Panlegis skulle hjälpa dem att starta aktiebolag om de satte in en uppstartsavgift. De hade hunnit lämna ut kortnummer men också hunnit spärra det innan något drogs.
3. Den som ringde idag (NN) hade också haft flera samtal med Niclas Ryegård. Han hade presenterat sig med att han kom från ett företag (som har bett att få sitt namn borttaget från denna artikel) och att han fått in NNs intresseanmälan på deras hemsida. Därför ringde han för att se hur han kunde hjälpa till. "Offret" i det här fallet bedriver hobbyverksamhet, har aldrig ens funderat i banor om att starta företag. Men Niclas förklarade hur många stora fördelar det skulle vara att driva företag med möjlighet att dra av moms o s v, så NN ville höra mer. S k SUF-bolag skulle vara lösningen. När samtalet gick alltför snabbt och pushigt sa NN ifrån "jag vill veta mer men det går för snabbt, du kör över mig nu". Då "kopplade" Niclas samtalet till sin chef som tog över och pratade lugnt och informativt. Även en tredje person blev inkopplad i samtalen. Det gick generellt i ett högt tempo där tonen var att det var självklart att det skulle bli ett ja från "kunden". Till slut gick NN med på att lämna sina kortuppgifter men sa samtidigt hela tiden sig inte vara redo att fatta beslut. Kort efter det var pengar dragna, ca 6 000 kr. I efterhand kan inte NN förstå hur det gick till, eftersom NN alltid är noga med sådant här annars. Det mest beskrivande är att det var hjärntvätt som pågick, säger NN.
När pengarna var dragna ringde NN upp Panlegis och fick prata med Niclas Ryegård. Han ombads att omedelbart sätta tillbaka pengarna, och inte vänta de 3-5 bankdagar som han sa att det skulle ta. Det gjordes efter/under hot om polisanmälan.
Telefonnumret som NN blev uppringd från var 08-40006200.
Sammanfattningsvis:Blir du kontaktad av någon som föreslår att du ska starta SUF-bolag - kolla upp fakta ordentligt. Det är inte alls säkert att detta är bra för dig. Har du kollat upp all fakta du kan och bestämmer dig utifrån det, så har du förmodligen hittat en bra väg. För de allra flesta är det inte rätt väg för att bedriva ett långsiktigt hållbart företag.
- Om du har råkat lämna ut ditt kortnummer och blivit av med pengar.
Polisanmäl!!!- Om du har varit på väg att bli av med pengar på det här sättet.
Polisanmäl!!!Det är bra om Polisen får grepp om hur vanligt det här är. Många bäckar små...
Det handlar inte om att de drabbade är godtrogna eller dumma, utan de har blivit utsatta för bedrägeri (-försök) helt enkelt. Det är ofta inte förrän du stöter på en sådan situation som du kan förstå hur det går till.
------
SUF-bolag och andra tjänsterPå Panlegis och andra sajter säljs tjänster för att starta upp företag. Vad jag kan förstå så kan man för runt 3 000 kr köpa tjänsten att få sig tillsänt en uppsättning dokument som ska skrivas under och skickas in till Bolagsverket. Det står att det bara är att signera, men hur de skulle kunna gissa vilken bolagsordning och verksamhetsbeskrivning du vill ha begriper jag inte. Utöver den pengen de tar ska du betala de vanliga avgifterna för att registrera företag samt sätta in aktiekapital. Så de tar betalt för att skicka något till dig som du med stor fördel fyller i direkt på
http://verksamt.se (en sajt som är ett samarbete mellan Skatteverket, Bolagsverket och Tillväxtverket). Denna typ av tjänst är inget jag skulle rekommendera.
Sen finns det en typ av tjänst som måste vara något av ett kryphål för att slippa sätta av aktiekapitalet på 50 000 kr. SUF-bolag kallas det - Svenskt Utländskt Företag. Man registrerar ett limited-bolag i England, låter det ligga vilande där, och öppnar filial i Sverige. Låter meckigt och otryggt att sätta sig i knät på ett företag med något som är svårt att förstå regelverket kring.
Jag har gjort en snabb koll med Bolagsverket och de poängterar att när man har en filial i Sverige och bolag utomlands, blir filialen ingen egen juridisk person. Många tror att det är ett Aktiebolag man får, men det är det alltså inte. Det enda du får är ett namnskydd. Det finns också statistik på att 25% fler med filial som företagsform har skulder hos Kronofogden. Det kan innebära problem med din trovärdighet och därmed att få vissa kunder. Vid en juridisk tvist är det bolaget i England som är den juridiska parten och du behöver sätta dig in i vad som gäller då. Överväger du detta alternativ? Kontakta myndigheter för att kolla upp alla regler och kanske även en jurist som kan bolagsrätten utan och innan. Börja med att läsa om filial här:
http://www.bolagsverket.se/ff/foretagsformer/filial Bolagsverket säger att det finns ett par företag som agerar ombud i många fall när det gäller filialer, bl a Panlegis. Bolagsverket gör ingen koll av ombuden utan har endast till uppgift att se till att företagsregistreringen för kunden blir korrekt. Många kunder hör av sig och har inte riktigt förstått vad de har registrerat för typ av bolag.